Annons

Parkeringsvärmare

1
Är det någon som har koll på vad det kostar att bestycka sin cee'd med en parkeringsvärmare, som t.ex den här?

Om jag har förstått det hela rätt så kan man på dieslar med PTC-element använda detta för parkeringsvärmaren, så man behöver bara montera en extra del som utnyttjar PTC-elementet och inte en komplett värmare med element, stämmer det?

Är det någon som har en Webasto eller Eberspächer eller vad de nu heter monterad och i så fall hur funkar det och vad kostade det? :)
Annons

Re: Parkeringsvärmare

2
Om jag har förstått det hela rätt så kan man på dieslar med PTC-element använda detta för parkeringsvärmaren, så man behöver bara montera en extra del som utnyttjar PTC-elementet och inte en komplett värmare med element, stämmer det?
Det tror jag inte. PTC-elementet är väl egentligen bara ett el-element som kräver otroligt mycket ström (3* 50 Amp säkringar ???) vilket gör att motorn måste vara igång för att kunna driva.

På många andra dieselbilar sitter värmaren redan monterad från fabrik och man behöver oftast bara komplettera med tidur eller fjärr för att få en fullt fungerande park.värmare. Anledningen till att man monterar i den är för att korta ner uppvärmningstiden och göra klimatet drägligare i bilen.

Jag tänker montera en komplett dieselvärmare 4,2 kw Ebersprächer med tillhörande fjärr/tidur i min bil. Gissar på att det kostar runt 15000. Med tanke på hur lång tid det tar för motorn att bli varm och hur länge man sitter och fryser tycker jag det är värt det.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

4
Damn! Jag hade själv tänkt mig nåt liknande men står fortfarande i köplats till uttaget.

Holy shit.

simonlj8 skrev:Jag fick prisförslag på webasto idag. Top C med större fjärrkontrollen. monterat och klart 24900:- :shock:

Ska nog kolla runt på lite fler ställen innan jag bestämmer mig.
Någon som fått bättre pris?
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

6
Jag fattar inte varför det skulle bli så dyrt som 22000 till 25000 kr.
Leta på blocket efter Webasto så hittar ni komplett sats för 8600 kr.
Skulle resterande vara installationskostnad?
Har aldrig själv monterat en värmare men har svårt att tänka mig att det skulle ta mer än 4-5 timmar.
Hyfsat bra timpenning isåfall.
Fråga era återförsäljare hur mycket installationen kostar och vad värmaren kostar. Går ju att köpa värmaren på ett annat ställe och bara få hjälp med montering.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

7
Bumpar tråden :D

Har fått en Webasto 5,2 kW med fjärr installerad i bilen nu.

Har använt den vecka nu. Vilken skillnad! varmt i kupen när man sätter sig i bilen och motorn har redan kommit upp i temp när man starta bilen, inte full temp, men en bit på väg, har inte kört värmaren mer än max 30 min innan avfärd
Skönt och slippa skrapa rutorna :D

Om det är nån annan som funderar på att sätta in en värmare så rekomenderas tydligen att välja 5,2 och inte 4,2 kW
skiljer inte så mycket i pris heller
Kia ceed 2010

8
simonlj8 skrev:Bumpar tråden :D

Har fått en Webasto 5,2 kW med fjärr installerad i bilen nu.

Har använt den vecka nu. Vilken skillnad! varmt i kupen när man sätter sig i bilen och motorn har redan kommit upp i temp när man starta bilen, inte full temp, men en bit på väg, har inte kört värmaren mer än max 30 min innan avfärd
Skönt och slippa skrapa rutorna :D

Om det är nån annan som funderar på att sätta in en värmare så rekomenderas tydligen att välja 5,2 och inte 4,2 kW
skiljer inte så mycket i pris heller
Vad kostar den + installation?

Mvh Stefan
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok