Annons

Sprucken framruta

1
Hej!

Jag var innne för att laga ett stenskott i framrutan imorse. När glaskillen tvättade av rutan helt och kollade över den upptäckte han en spricka ca 1dm lång ca 1cm från rutans nederkant, mittför förarplatsen. Sprickan var jättesvår att se så jag vet inte hur länge den kan ha funnits. Enligt glaskillen var den inte orsakad av något stenskott vilket känns rimligt då sprickan är under motorhuvs-nivå och bakom torkararmen.

Någon som varit ute för något liknande? Förhoppningsvis går det på garantin då det inte är orsakat av stenskott!
Annons

Re: Sprucken framruta

2
Enligt min verkstadschefen där jag köpte min kia så är detta helt klart ett garantiärende.
Om det nu verkligen inte är orsakat av ett stenskott. Rutorna på kia monteras med hjälp av en robot.
Här snackas alltså mm passning. Diffar det för mkt så kan det uppstå sprickor i kanterna av rutan.
Dock är detta inget vanligt men problemen har uppstått. Likaså kan det tydligen vara svetspunkter i karossen som orsakar spänningar i rutan. Du kan ha fått nått på rutan för 2 dagar sen och då har spänning uppstått. Därav sprickan nu.

Lite komplicerat att svara då jag sitter tight till nu.
Men kontakta din lokala kia verkstad och be dem kika på rutan.

Hör gärna av dig om hur det går.
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

3
sam skrev:Hej!

Jag var innne för att laga ett stenskott i framrutan imorse. När glaskillen tvättade av rutan helt och kollade över den upptäckte han en spricka ca 1dm lång ca 1cm från rutans nederkant, mittför förarplatsen. Sprickan var jättesvår att se så jag vet inte hur länge den kan ha funnits. Enligt glaskillen var den inte orsakad av något stenskott vilket känns rimligt då sprickan är under motorhuvs-nivå och bakom torkararmen.

Någon som varit ute för något liknande? Förhoppningsvis går det på garantin då det inte är orsakat av stenskott!
Intressant på min ära!

Precis innan brorsan bytte in sin pro_cee'd upptäckte vi en ca 1 dm lång vertikal spricka från nederkant på rutan upp mot föraren. Sprickan fanns i det svart-laminerade området och slutade innan det klara glaset. Att döma av utseendet på den så hade den funnits ganska länge. Sprickan var otroligt svår att se om man inte kollade i rätt vinkel och ljus.

Vad har du för årsmodell?
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

6
Hej!

Enligt kia gäller garantin för sprickor i rutan max 150mil eller 1 månad.
Jag kan förstå att de är restrktiva med att byta rutor på garantin då det i 99% av fallen säkert är stenskott/yttre påverkan som förstör rutorna.

I vårt fall finns inga stenskott i sprickan, däremot ligger det skräp mellan rutan och karossen vilket borde orsaka onödiga spänningar i rutan som gjort att den spruckit, dvs felet är ursprungligt och uppstod vid tillverkning = garantin ska täcka rutbyte! Eller är jag kinkig?

Bifogar bild på spricka/skräp.
Bilagor
framruta.JPG framruta.JPG Visad 4601 gånger 70.95 KiB

7
Har du varit i kontakt med någon glasmästare? Dem kanske kan styrka att det är ett garantiärende. Och inte att det är från stenskott, Yttre påverkan.

Det ser ju himla mysko ut måste jag säga.

Mvh _Morgan_

8
_Morgan_ skrev:Har du varit i kontakt med någon glasmästare? Dem kanske kan styrka att det är ett garantiärende. Och inte att det är från stenskott, Yttre påverkan.

Det ser ju himla mysko ut måste jag säga.

Mvh _Morgan_
Jo det var en glasmästare som upptäckte det och tipsade mig om att kolla om det inte kunde gå på garantin då han med säkerhet kunde säga att det inte var stenskott som orsakat sprickan. Jag påpekat det för Kia!

9
Bara ligg på dem. Det borde ju vara ett garanti ärende då det ligger smuts emellan.
Själv fick jag pris på 4600:- för en ruta. Hoppas det löser sig.

Mvh _Morgan_

10
Hej!

Har tjatat lite på ÅF men de gör inget garantiärende av detta, de hänvisar till KIA centralt så jag har skickat en fråga till dem. Jag kommer inte ge upp i första taget :-)

Är det någon av er som sett dessa undantag i sin garantibok:

Begränsningar i garantiåtagandet:
1. Hjulinställningar och balansering av däck täcks av nybilsgarantin upp till 150
mil eller 1 månad från 1:a registreringsdatum, det som först inträffar.
2. Sprickor i glas täcks av nybilsgarantin upp till 150 mil eller 1 månad från det
datum återförsäljaren mottog bilen vilket som först inträffar.
3. Justering av dörrar, huvar och bakluckor täcks av garantin fram till och med
den första årliga servicen.

Jag och sambon har läst men inte hittat dessa undantag. I vår fall har de ju hamnat skräp mellan ruta och kaross vilket borde räknas som ursprungligt tillverkningsfel!