Som rubriken lyder, min kia ceed 2010 diesel lägger snabbt av efter jag har startat den, och rullar fram på nödmotorn för att sedan kunna starta och den instrumentpanelen varnar ej för något. Tycker även att turbon känns svag? Detta händer bara när den har stått över natten och har pågått i 5 dagar.
Någon som har haft liknande problem?
(Värt att tillägga är att jag kör så pass långt att batteriet borde kunna ladda upp sig på den sträckan jag pendlar. )
Annons
Re: startar och lägger av, går på'' nödmotor'' för att sedan kunna starta?
2Uppdatering; verkstaden hittar inga felkoder :S
Kia ceed 2010 eco diesel 

3Luftfilter igensatt?
Bränslefilter igensatt?
Vad menar du med "rullar fram på nödmotorn"?
Bränslefilter igensatt?
Vad menar du med "rullar fram på nödmotorn"?
4den liksom hackar fram/rullar fram när jag vrider på tändningen.. har inte bättre sätt att förklara det på. Den startar och lägger lika snabbt av, men när den hackar/rullar fram utan att motorn går så har jag tur med lite nedsluttning så att jag får rullstarta bilen. inga felkoder kan verkstan hitta heller..
Kia ceed 2010 eco diesel 

5Förstår tyvärr fortfarande inte helt. Det låter som att du har bilen i växel och kopplingen inte kopplar ur..?
Men du kan alltså alltid få igång bilen om du bogserar igång den?
Om man tyder det på ett sätt kan det vara startmotorn som inte går, kanske pga jordfel. Inte ovanligt fel med dåliga jordpunkter eller anslutningar till startmotorn.
Tyder man på det andra sättet är kopplingen kass...
Men du kan alltså alltid få igång bilen om du bogserar igång den?
Om man tyder det på ett sätt kan det vara startmotorn som inte går, kanske pga jordfel. Inte ovanligt fel med dåliga jordpunkter eller anslutningar till startmotorn.
Tyder man på det andra sättet är kopplingen kass...
6Om det är så att den tänder och sen dör för att inte starta igen så låter det som att han drar in tjuvluft i bränslesystemet. Vanligt fall är kontakten till förvärmaren på bränslefiltret som det är läckage i
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
7Kolla om startspärren inte går ur när du vrider om nyckeln. Och testa om det funkar med reservnyckeln. Ett fel jag hade på en tidigare bil där jag tappat nyckeln i backen för många gånger. Inte alltid att man såg att startspärren blinkade heller. Kunde starta i otid också.