Hej, nej ingen aning..utgått ifrån att fått fackmannamässig injustering komplett då det gjort på märkes verkstad..visste inte om att det finns styrvinkelsensorer, tack för upplysningen. Mvh
Kolla gärna med dem exakt vad som är gjort så kan du ev. utesluta den punkten. Är 99% säker på att det finns styrvinkelsensorer på de årsmodellerna (kanske även tidigare).
hej, tack..sökte sådan som reservdel med reg nummer på bla. bildelsbasen 0-träff men måste väl finnas något motsvarande om inte annat som indikerar? Mvh
Ja precis, det bör finnas någon typ av sensor som kontrollerar styrvinkeln. Har ingen erfarenhet av just Cee'd men får jag gissa så är problemet en defekt styrvinkelsensor eller att systemet behöver kalibreras.
Det kallas för Clock Spring Assy på Kia-språk (och säkert flera andra bilmärkes-språk).
Och det finns både kalibrering och uppdatering att utföra till styrningen.
En uppdatering KAN hjälpa, men det är nog mer en smaksak hur karaktären på styrningen är...
Upplever samma konstiga styrning med min Cee'd 1,6 crdi -12 halvkombi...speciellt där det finns spår på vägen tenderar ratten att dra efter de. På motorvägen får man justera ganska frekvent...aldrig upplevt detta med någon annan bil innan.
Nuvarande bil: Kia Cee´d 1,6 crdi ECO Premium - 2012 (SÅLD).
Har en Kia Ceed 1,6 cdi SW 2010 comfort business edition 15500 mil
Styrningen har hela tiden sen den var ny betett sig som fler beskriver ligger jag över 80 km och inte vrider på ratten får jag ta i då den känns som den låser sig..
Verkstaden har omprogrammerat den flera gånger men tji samma problem och nu har jag ingen fabriksgaranti kvar på bilen.