Annons

Paranoid?

1
Hej!

Har kört min Cee'd 100 mil sen jag köpte den för ca 1 månad sen, bilen har gått ca 6400 mil.

Upplever kopplingen och växellådan som oerhört "konstiga". Varenda gång jag växlar mellan 1-2-3 och släpper upp kopplingen hör jag ett "klonkande" ljud. Bilen har en tendens att liksom bromsa upp i någon mikrosekund vid varje gång jag släpper upp kopplingen. Allt känns väldigt osynkroniserat. Ibland upplever jag även att det är svårt att få in två:ans växel...eller inte svårt, rättare sagt jag märker av det mer än vid byte av de andra växlarna. Har aldrig upplevt en bil så "svårväxlad"...känner mig som en sämre förare för var dag som går hahaha!

Sen är det något som inte stämmer med styrningen, ratten har en tendens att styra efter vägen...om ni fattar vad jag menar? Skall nog ta och göra en framvagnsinställning kommande vecka.

I övrigt gillar jag bilen och är glad över att jag valde cee´den.
Bild
Senast redigerad av solceeden den 27 okt 2016, 18:42, redigerad totalt 1 gång.
Nuvarande bil: Kia Cee´d 1,6 crdi ECO Premium - 2012 (SÅLD).
Annons

Re: Paranoid?

2
Vad gäller växlingen kan det bero på en koppling som är på G att ge upp.

Styrningen, följer vägen...vad har du för däcksdimension? om det är bytt till bredare kan det bero på det och inte ett fel på bilen per se.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Paranoid?

3
Torgskräck skrev:Vad gäller växlingen kan det bero på en koppling som är på G att ge upp.

Styrningen, följer vägen...vad har du för däcksdimension? om det är bytt till bredare kan det bero på det och inte ett fel på bilen per se.
Har 225/45-x

Skall byta till vinterdäck (mindre) på lördag, får se om det blir någon skillnad.

En intressant observation växlingen, vid lite mer gaspådrag än vanligt så kommer inget klonkande...känns hur naturligt som helst. Jag som kört fel? Edit; kanske ska förtydliga, detta är alltså min första 6 växlade samt diesel bil.
Nuvarande bil: Kia Cee´d 1,6 crdi ECO Premium - 2012 (SÅLD).