Annons

Re: Styrning

11
Har samma problem med att man vid landsvägskörning upplever att ratten "fastnar" lite.
Jag var inte så besvärad av det till en början, men nu börjar det kännas ganska påfrestande, då man tvingas ta i ganska hårt för att göra små korrigeringar, med följden att när ratten lossnar blir det en överkorrigering. Sekunden senare får man streta åt det motsatta hållet, osv. Efter en långkörning har man nästan lite träningsverk!

Jag passade på att påtala problemet när jag bokade tid för service som kommer att ske om en vecka, men fick till svar att "det ska vara så". Vore bra med lite kött på benen för att kunna argumentera för att de tar tag i problemet.

Är det någon som har fått problemet åtgärdat och kan berätta vilken firma och vad de gjorde?
kia diesel kombi
Annons

12
Har en ny 2011 Kia cee'd SW 1.6 CRDI och upplever också problem med styrningen. Har gett bilen 'några mil' som märkesverkstaden ville men har fortfarande problem efter ca 500 mil. Precis som andra beskriver tycks inte styrningen ta direkt utan man måste hela tiden vara med och korrigera annars sticker bilen iväg åt vänster eller höger. Den spårar alltså, inte mycket men tillräckligt för att det ska bli jobbigt att köra längre sträckor.
Har kontrollerat lufttrycket fram som var 2,9(!), sänkte till 2,6 och sedan till 2,4 utan någon förbättring.
Har även fått framvagnen kontrollerad av tredje part. Det visade sig att vissa mått inte var inom toleransgränserna
men är osäker på om verkstaden verkligen gjorde någon justering:
'röda' siffror enligt protokollet efter justering är
fram:
Camber: vä -0 38(-0 38 före justering), hö -0 56(-0 54 före justering),
King pin: vä +14 08(+14 08, hö +14 10(+14 10)
bak:
separat toe: vä +0 08 (-0 02), hö +0 08 (+0 08)
Camber: vä -1 42(-1 38), hö -2 04(-2 14)
Inga stora skillnader men dock är ett par värden utanför toleransgränserna även efter justeringen.
Det blev något bättre efter framvagnsjusteringen men jag är fortfarande inte nöjd.
Verkstaden rekommenderade före framvagnsinställningen att gå ner i dimension fr 16 till 15 tum samt smalare däck men det tycker jag inte är rätt lösning.
Väntar med spänning på nytt förslag till lösning från märkesverkstaden...

13
Lyfter gammal tråd. Efter ett par mil i min nya Ceed (premium edition) -12 så är känslan kring el-servon ganska påtaglig.
Men för mig hänger det nog mer ihop med däcken, då det är 17" på originalfälg (225/45R17).

Upplever inga problem med att man behöver korrigera. Den är lite motsträvig i små korrigeringar i högre farter. Egentligen inget problem, men störande vid långkörning. Tyckte mig inte alls ha samma känsla när SW provkördes, som hade 16" eller 15" på (minns ej).

Så det är väl kompromisser man får ta för att det ska vara lite "sportigt" (så sport som en koreansk budgetdiesel nu är :lol: )

14
När bilen var ny för ett par år sedan reagerade jag på det typiska "elservobeteendet" men nu efter 8500 mil tänker jag inte på det. Men objektivt är hydraulservon att föredra enligt min mening, eller ännu hellre muskelservo.
Servon behövs ju egentligen inte så länge man kommit upp i fart, då ger muskelservon oöverträffad feedback. Fast vid parkeringsmanövrar behövs armstyrka, speciellt med dagens breda däck så jag är glad för att servon finns för att inte tala om vad hustrun tycker...
Och vad gäller en viss upplevd instabilitet vid körning rakt fram så är det inget som den som en gång kört gamla VW1200 känner något problem med. Den var till sin natur instabil, ungefär som JAS Gripen men utan styrdator! Men man vande sig vid det också och det är nog så att man vänjer sig vid strybeteende ungefär som man vänjer sig vid kopplingens dragpunkt, bromsens karaktär och allt annat som är individuellt för varje bil.

15
Angående styrservo! Har inga problem med den!
Märkt att när man lägger i rattlåset har man ju cirka 1-2 sekunder på sig å lägga in rattlåset med lätthet!
Väntar man längre så får du ta I som fan å det e trögt!

Min tanke e att många förstör något i servon/ rattstång genom att tvinga i låset
Vad tror ni
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

16
Gammalt ämne, men måste bara säga att servot inte är direkt kul på motorväg. Har en 2011 men letar faktiskt annan bil, mycket pga servot som eg. är det enda som stör mig med bilen! Kommer testa nästa bil vi köper frenetiskt på motorväg ;)
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

17
Själv nyligen skaffat en KIA ceed 2011 och upplever dålig vägkänsla men tycker att den markant förbättras med antisladden urkopplad. Så kanske inte el-servot som är boven utan dålig programvara till antisladd systemet? Någon med liknande erfarenheter ? Mvh

18
Det kan vara så att styrningen behöver kalibreras om någonting har ändrats/slitits i framvagnen, men jag vågar dock inte utesluta en mjukvaruuppdatering heller, eller något helt annat fel för den delen.

Med vänlig hälsning

19
Kan för övrigt nämna att bilen nyligen varit inne på service där jag även beställde framvagn inställning vilket gjordes med smärre justeringar på märkes verkstad. Var inne på att byta bil pga. sladdrig/lynnig styrning. Känner föga respons efter att diskuterat detta med verkstaden. Men att nu att bilen ligger som ett strykjärn "nästan" på vägen med antisladd funktionen urkopplad på vanlig motorväg. Trots min okunskap om fordons elektronik, gissar jag att även ett litet rattutslag ger signal till nån box med ett gyro som då ger kommando puls bromsa nåt eller flera hjul, därför det känns som nån annan är där och petar på ratten. Allvarligt funderat på att på att gå in och stänga matarspänning till gyrot eller dylikt, känns dock väldigt fel att gå in och mixtra med såna saker i ett säkerhetssystem. Finns det någon mjukvaruuppdatering angående detta ? någon verkstad i Stockholms området som har koll på läget.. att rekommendera?
CEED SW CRDI -12