Hej,
På onsdag ska jag träffa KIA. Har ni några frågor som ni vill att jag tar med mig så svara gärna i tråden. Representanter för KIA brukar vara förbi forumet med jämna mellanrum så… vårdat språk osv =).
Tänkte även passa på att önska våra första medlemmar från finland välkomna. Eller "Klaatu barada nikto" om det råkar vara robotar.
Peter
Annons
Re: Frågor till KIA
2Du kan höra lite angående uppdatering av kartor i navigationen i kia ceed 2010/2011.
Hur man gör och när det kommer uppdatering ?
Det verkar behövas uppdatering till den.
Det finns en internetadress i navigationen som är http://www.navigation.com/kia
Men den sidan är inte igång.
Hur man gör och när det kommer uppdatering ?
Det verkar behövas uppdatering till den.
Det finns en internetadress i navigationen som är http://www.navigation.com/kia
Men den sidan är inte igång.
Senast redigerad av Farbrorn den 15 feb 2011, 16:39, redigerad totalt 1 gång.
3Har KIA planer på att utöka sin serviceorganisation? Jag har 8 mil till närmsta godkända verkstad och det är i längsta laget.
Problemen med bubbliga instrumentpaneler verkar de inte bli av med, jag vet att många på kia-forums.com rapporterade detta redan 2008. På min -08 hade jag inget problem, men på min nya bil är den knölig som bara den, ser ut som det ligger en söndertvättad kudde under instrumentpanelen. Hur ställer de sig till detta?
Problemen med bubbliga instrumentpaneler verkar de inte bli av med, jag vet att många på kia-forums.com rapporterade detta redan 2008. På min -08 hade jag inget problem, men på min nya bil är den knölig som bara den, ser ut som det ligger en söndertvättad kudde under instrumentpanelen. Hur ställer de sig till detta?
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
4Fråga gärna varför en "sketen" årsservice ska behöva kosta 3.800:- när andra fabrikat tar hälften.
Häller de ner flytande guld i motorn istället för olja?
När jag skulle köpa ceeden frågade jag en säljare (dock inte den som sedan sålde bilen...) om servicepriser, runt 2000:- blev svaret, stämmer alltså dåligt
/Linus
Häller de ner flytande guld i motorn istället för olja?
När jag skulle köpa ceeden frågade jag en säljare (dock inte den som sedan sålde bilen...) om servicepriser, runt 2000:- blev svaret, stämmer alltså dåligt
/Linus
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort
5Jag undrar hur KIA kvalitetssäkrar sina märkesverkstäder.
I trakterna där jag bor är flera ökända verkstäder, som är mer eller mindre oseriösa, auktoriserade KIA-verkstäder. Kontrollerar KIA ej om verkstaden i fråga är lämplig och kompetent innan den blir "auktoriserad"?
En annat tips till KIA är att jobba på kundbemötandet hos sina större återförsäljare och verkstäder som även säljer andra märken.
Alltför ofta behandlas man hos dessa som en andra klassens medborgare.
Attityden är:"Jaha, du har en KIA du. Då har du ingen rätt att fråga/reklamera/ha åsikter/boka verkstadstid, du får skylla dig själv din snåle jävel. Återkom när du köpt en Mercedes av oss för 600 kkr".
Var hos en större återförsäljare för 3000-mila service. Servicen tog 2 timmar längre än utlovat, och kaffet kostade 2kr koppen. Om man lämnade in en Mercedes på service var kaffet gratis, då fick man fina polletter att stoppa i kaffeautomaten
. Men jag hade ju en KIA, så mig var det inte så noga med. Så visst är det skillnad på folk och folk, allafall i återförsäljarnas ögon.
I trakterna där jag bor är flera ökända verkstäder, som är mer eller mindre oseriösa, auktoriserade KIA-verkstäder. Kontrollerar KIA ej om verkstaden i fråga är lämplig och kompetent innan den blir "auktoriserad"?
En annat tips till KIA är att jobba på kundbemötandet hos sina större återförsäljare och verkstäder som även säljer andra märken.
Attityden är:"Jaha, du har en KIA du. Då har du ingen rätt att fråga/reklamera/ha åsikter/boka verkstadstid, du får skylla dig själv din snåle jävel. Återkom när du köpt en Mercedes av oss för 600 kkr".
Var hos en större återförsäljare för 3000-mila service. Servicen tog 2 timmar längre än utlovat, och kaffet kostade 2kr koppen. Om man lämnade in en Mercedes på service var kaffet gratis, då fick man fina polletter att stoppa i kaffeautomaten
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
6Inte för att detta är något stort, men om det finns tid så kan du väl fråga om de är medvetna om problemet som alla verkar ha med knarrande och gnisslande insynsskydd som verstäderna tävlar om att laga på de mest påhittiga sätt.
Har de någon ny design på gång när det gäller insynsskyddet?
Har de någon ny design på gång när det gäller insynsskyddet?
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
7Håller med om bemötandet. Där jag köpte bilen var det kalla handen efter köp. Jag hade garantiärenden som åtgärdades men när jag ville byta framrutan för att det var en spricka i den efter 50 mil (som var gränsen) så började problemen. De hade bilen inne i flera dagar och när nya rutan till slut kom ville de inte byta ändå för att inte "riva sönder en ny bil", osv. De hade verkligt dålig attityd.
Återförsäljaren är inte kvar längre, vilket jag är glad för. Kindwalls i Barkarby har däremot varit kanon. Bra personal och alltid trevligt bemötandet.
/Peter
Återförsäljaren är inte kvar längre, vilket jag är glad för. Kindwalls i Barkarby har däremot varit kanon. Bra personal och alltid trevligt bemötandet.
/Peter
Backis skrev:Jag undrar hur KIA kvalitetssäkrar sina märkesverkstäder.
Var hos en större återförsäljare för 3000-mila service. Servicen tog 2 timmar längre än utlovat, och kaffet kostade 2kr koppen. Om man lämnade in en Mercedes på service var kaffet gratis, då fick man fina polletter att stoppa i kaffeautomaten. Men jag hade ju en KIA, så mig var det inte så noga med. Så visst är det skillnad på folk och folk, allafall i återförsäljarnas ögon.
8Jag måste säga att Hedins i Vara som är min verkstad är med råge den bästa bilfirma jag haft med att göra.
Trevlig verkstadspersonal och de ställer alltid upp om man har problem eller frågor.
KÄnneri nte alls igen det här med dåligt bemötande. Men det är nog väldigt beroende på verkstad. Ford som jag hade innan var en riktigt otrevlig firma att ha att göra med.
Trevlig verkstadspersonal och de ställer alltid upp om man har problem eller frågor.
KÄnneri nte alls igen det här med dåligt bemötande. Men det är nog väldigt beroende på verkstad. Ford som jag hade innan var en riktigt otrevlig firma att ha att göra med.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
9Håller med om mycket du skriver "Backis". Min återförsäljare har 5 andra märken utöver KIa. WW, Audi, Seat, Skoda och Honda. Jag har 25 km till verkstaden, alltså 50 km t.o.r. Återförsäljaren finns representerad på min ort, men bara med 3 eller ev 4 av märkena. Antar att anledningen är att det kostar en massa pengar att utrusta en verkstad för att kunna serva ytterligare ett märke. Detta skiter man i rent ut sagt och låter då heller kunden fara fram och tillbaka. Kan i och för sig förstå återförsäljaren som har ovan nämnda bilar under sitt paraply, att det är bättre att själv ha kontroll på en av de största konkurrenterna alltså Kia, än att någon annan med färre märken har det.Backis skrev:Jag undrar hur KIA kvalitetssäkrar sina märkesverkstäder.
Var hos en större återförsäljare för 3000-mila service. Servicen tog 2 timmar längre än utlovat, och kaffet kostade 2kr koppen. Om man lämnade in en Mercedes på service var kaffet gratis, då fick man fina polletter att stoppa i kaffeautomaten. Men jag hade ju en KIA, så mig var det inte så noga med. Så visst är det skillnad på folk och folk, allafall i återförsäljarnas ögon.
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010
10Visst stämmer detta! Tror det beror på att många försäljare och verkstäder är kvar sedan KIA enbart hade Pride på programmet. Då kunde vilken fifflare eller verkstadsnisse som helst få auktorisation på dem eftersom de "finare" märkena helt förståeligt inte ville ta i Pride ens med tång och handske. Tyvärr hänger många utav dessa "nissar" med än och drabbar både oss konsumenter och KIA som märke på uppgång. En upprensning och satsning på seriösa och noggranna handlare och verkstäder är ett måste om man ska fortsätta expandera bland kinkiga Volvo-Svenssons... Se hur VW drabbades negativt av verkstadsbristen när Passat blev en monumental framgång med modellen som kom -97. Kunderna fick usel service, när och om de ens fick någon alls!Backis skrev:Jag undrar hur KIA kvalitetssäkrar sina märkesverkstäder.
Fick tjata i 3 månader med min förra bil innan verkstadsjonet tog in den och lackerade om dörrar och trösklar som sprutats med grus. "Finns inget problem enligt KIA, du har kört med för breda fälgar" - trots att jag kört med original... Brorsans bil har klarlacksläpp på ena tröskeln, samma visa där och ett riktigt snorkigt bemötande. Har man som jag, skinn på näsan och en trut som glappar hej vilt åt alla håll och kanter löser sig de mesta problem efter ett slag, men för vanliga försynta "knyta-näven-fickan"-Svenssons är det nog lite tuffare
Angående bemötandet hos handlarna håller jag helt med där också. Var hos Björkholm Bil i Skövde, en handlare som bl a har Mercedes, Citroën och Nissan under sitt tak. De hade några få demobilar på KIA, och säljaren som jag pratade med låt mig sitta och vänta en rejäl stund medan han pratade med ett par potentiella Merca-kunder - detta under tiden han satt i samtal med mig!?
Han lämnade ett lamt affärsförslag, och svarade sedan inte på mina offertmail. Blev att jag handlade bilen hos mycket trevliga LP-Bilar i Falköping istället.
Ytterligare en fråga som många både jag, min bror och far och flera andra undrat:
Varför får Cee'den bara dra 550 kg obromsat EU-släp? Flertalet andra bilmodeller i samma klass får dra 750 kg.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey