Annons

Kört på rådjur

1
Körde på ett rådjur i måndags morse på väg till jobbet. Det kom från sidan, fick en liten bula i förardörren
och skärmen blev lite intryckt, syns knappt men när man öppnar dörren så tar den i nån grej i skärmen som har blivit lite krökt.
Blev måttligt glad när jag ringde KIA bilförsäkring och fick veta att självrisken är på 6250 kr för vangskadegarantin.
Ska lämna in den idag och dom sa att jag fick räkna med att det tar en vecka att fixa.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10
Annons

Re: Kört på rådjur

2
Men om du har bilen halvförsäkrad så brukar ju den delen ta självrisken på vagnsskadegarantin vid viltolyckor och då är väl självrisken 5000kr (och inte 5000kr + moms som vagnsskadegarantin).

Edit: Läste försäkringsvillkoren och tydligen gäller inte halvförsäkringen för djurkollision om man inte har stor bilextra. Då känns ju den ännu mer motiverad.

Har du sedan sånhär plusförsäkring så brukar viltolyckor vara självriskbefriade. Det var en av orsakerna till att jag valde Kia-försäkring då jag kör i vilttäta områden.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Kört på rådjur

3
JohanL skrev:Men om du har bilen halvförsäkrad så brukar ju den delen ta självrisken på vagnsskadegarantin vid viltolyckor och då är väl självrisken 5000kr (och inte 5000kr + moms som vagnsskadegarantin).

Edit: Läste försäkringsvillkoren och tydligen gäller inte halvförsäkringen för djurkollision om man inte har stor bilextra. Då känns ju den ännu mer motiverad.

Har du sedan sånhär plusförsäkring så brukar viltolyckor vara självriskbefriade. Det var en av orsakerna till att jag valde Kia-försäkring då jag kör i vilttäta områden.

Jag har halvförsäkring och länsförsäkringar. Det finns en mer-försäkring där som täcker höga självrisker, men den var jag ju såklart snål och inte teckna.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10