Jag är en relativt nybliven ägare till en Kia Ceed SW 1.6 crdi Premium årsmodell 2012 (första generationen) och är frälst!
Den har gått som som en klocka, men idag när jag låg på motorvägen så hörde jag hur en metallbit lossnade under bilen framför förarplatsen ungefär och når jag kollade i backspegeln så såg jag vad som man närmast kan likna en hästsko, studsa runt på vägen bakom bilen.
Jag undrar därför om någon har en aning om vad det kan vara som lossnade och om det är något allvarligt? Antar att jag borde åka in till verkstad så de kan kolla undertill och se om det är något som saknas? Bilens köregenskaper verkade inte påverkas av incidenten, vad jag kunde märka.
Annons
Re: Metallbit lossnade under färd
2Du är säker den kom från din bil så den inte låg på vägen och du körde på den så den fick snurr?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
3Tanken slog mig men jag tittade på vägen innan och borde nog ha sett föremålet om jag körde över det, underlaget var fint för tillfället. Det slog upp under bilen och man hörde några dunsar innan det försvann bakom bilen. Men 100% säker kan man ju inte vara
Kia Cee'd SW 1.6 crdi 2012 Premium
4Hästskoformad.. Får iaf mig att tänka på en upphängning till avgasrör ?
5Kanske framfjädern som gott av ... och en bit lossnade (kan se ut som en hästsko.
6Upp med bilen på lyft och undersök, och när du ändå är där kollar du efter märken där det slog i och tvättar samt lägger på rostskydd för att slippa problem.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
7Oj, trasig framfjäder låter inte bra.. Men borde man inte känna det när man kör i form av sämre stötdämpning? Aja, har iallafall bokat in tid för kontroll på Kias verkstad på torsdag, får hålla tummarna att det inte är något allvarlig!
8Då var man tillbaka från verkstaden och som xman68 misstänkte så var det en bit av höger framfjäder som gått av. Då bilen har mer än 15000 mil på mätaren (har gått som leasingbil innan jag köpte den, därav det höga milantalet) så fick jag snällt punga upp med 1800kr... Men men, får hoppas att man inte råkar ut för fler tråkiga incidenter framöver nu då. Tack för hjälpen allihop!