Mirage skrev:Nja kände väl lite tråkigt med att ifrågasätta bilar, sedan om jag ägt en vit bil . Det är nu den här bilen jag har nu jag ifrågasätter, inte heller hur mycket jag gett för den. Utan den korta tid jag haft den så ser jag att det här är något jag aldrig varit med om förut och blir besviken såklart. Visst barnslig rubrik kanske men är det därför du hade en sådan attityd.
Så klart att man får ha annan åsikt än den som jag har, självklart. Men du ifrågasatte inte min bil utan mig. Jag tror väl heller inte att du menade att vara dum, men det kändes som en tråkig kommentar. Jag är medveten om att Kia bilen inte har samma status och kvalitet som dyrare andra märken. Men besviken kan man ju bli på många saker Ialla fall. Jag känner tyvärr som att det är ett fint skal men så fort man lyfter på det så saknas det något som den ger sken av att ha. Så är min upplevelse. Och jag ber om ursäkt för en barnslig rubrik. Ska tänka på det så det blir bättre en annan gång.
Du behöver inte utsäkta dig för något.

En aspekt jag kanske omedvetet väger in är att min första Ceed (2007 inköpt 2008) hade alla fel en Ceed någonsin haft. Blästring, rost i bakdörrar, baklucka och trösklar. Sprucket övre bromsljus med tillhörande rost. Detta med rost och blästring tog en månad att fixa och allt utom tak och huv lackades om. Ingen lånebil någon gång.
Vet inte namnet på alla leder och srmar samt bussningar som byttes i underredet. Under de två år vi hade bilen så var den nog 3-4 månader totalt på verkstad.
Kia 2, nyköpt Ceed 2011 var sedan helt utan problem, fick bytt ett torkarblad på garantin

och nr. 3, en 2015 har även den varit felfri i det år exakt som vi ägt den.
Då blir det kanske så att man inte ser detta med smutsen som ett lika stort problem...
Men som sagt, har du bilen på en garageuppfart i närheten av trädgårdsslangen så räcker det med kraftigadte strålen på munstycket för att få rent i öppningarna.
Trevlig helg på dig.
Ronnie
/forumägare