Annons
Re: Chassinummer Sportage Wagon -01
12Hej.
Detta är verkligen inte specifikt för Kia.
Väldigt många rambyggda SUV och pickuper äldre än runt 10år drabbas nu av detta.
Även äldre släpvagnar utan galvad ram. (Galvade brukar det synas väl på)
Bilprovningarna har egentligen inte ens skärpt kollen på chassienummer på ramen, men med avreglerad bilbesiktning har det börjat att petas i småsaker som statliga bilprovningen såg igenom fingrarna med, för dom kollade bara chassienummer i motorrummet av praktiska och bekvämlighetsskäl.
Numera är företaget så rädda om tillståndet.
Misströsta inte.
Man kan få nummret nyinslaget efter en ursprungskontroll på vissa företag, och sedan en registreringsbesiktning, så är det klart.
En reg-besiktning kostar nån hundring extra.
Micke.
Väldigt många rambyggda SUV och pickuper äldre än runt 10år drabbas nu av detta.
Bilprovningarna har egentligen inte ens skärpt kollen på chassienummer på ramen, men med avreglerad bilbesiktning har det börjat att petas i småsaker som statliga bilprovningen såg igenom fingrarna med, för dom kollade bara chassienummer i motorrummet av praktiska och bekvämlighetsskäl.
Misströsta inte.
Man kan få nummret nyinslaget efter en ursprungskontroll på vissa företag, och sedan en registreringsbesiktning, så är det klart.
Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
13Micke2 skrev:Hej.
Misströsta inte.
Micke.
Förstår inte riktigt, kan en vanlig verkstad tex. Stansa? Får jag göra det själv?
14Regbesikta inte hos dekra, för tar lite mer än "nån hundring" extra, närmare bestämt 1400kr extra om det rör en ändring, importregning kostar 1850kr.
Priserna hos de andra bolagen ligger inte långt efter, 2013 regbesiktade jag för dragkrok hos bilprovningen, 1800kr.
Priserna hos de andra bolagen ligger inte långt efter, 2013 regbesiktade jag för dragkrok hos bilprovningen, 1800kr.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re:
16Tack för svaretHellboyElvis skrev:Vem som helst får göra själva stansningen, men det finns en del krav på tecknen som stansas in. Finns att läsa på transportstyrelsens sida
Hittade en stansats på Clas ohlson dom var 8 mm höga. Sen gäller väl bara o få allt symmetriskt och snyggt
Re: Re:
17Några bult och muttrar samt 2 bitar vinkeljärn, sätt i dina siffror och börja knacka. Använd icke relevanta nuffror som utfyllnad så får du rätt avstånd mellan siffrorna.magnus_strom skrev:Tack för svaretHellboyElvis skrev:Vem som helst får göra själva stansningen, men det finns en del krav på tecknen som stansas in. Finns att läsa på transportstyrelsens sidaenda kravet jag kan hitta är väl typ att numren ska vara min. 7 mm höga.
Hittade en stansats på Clas ohlson dom var 8 mm höga. Sen gäller väl bara o få allt symmetriskt och snyggt
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
18Jag gör ett sista försök, finns det någon som kan bekräfta vart numret ska sitta på denna modellen?
19Hej.
Jag är inte 100% säker på att jag minns rätt, men jag TROR att det var på utsidan ramen, där passagerardörren börjar.
(Som du blivit tipsad )
Säkert numera dolt under underredsmassa och smuts.
Kanske tom bortrostat, beroende på bilen skick.
Micke.
Jag är inte 100% säker på att jag minns rätt, men jag TROR att det var på utsidan ramen, där passagerardörren börjar.
(Som du blivit tipsad )
Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
20Okej, verkar som det är där det ska sitta då det är det svaret jag fått på flest forum. Verkar inte som jag har något ramnummer isåfall och känner att jag inte har någon lust att lägga mer energi på denna bil....kan bli till salu.Micke2 skrev:Hej.
(Som du blivit tipsad )
Micke.