Hej,
Bilen detta gäller är en 2013 gt, ibland vid start råkar jag ut för ett ganska högt remljud. Oftast ca 15-30 sekunder efter bilen är igång (hinner oftast backa ut) och vara i ca 3-6 sekunder eller så.. Inträffar kanske en gång i veckan på ett ungefär. Någon som har en gissning på vad det kan vara?
Borde jag uppsöka en verkstad eller bara påpeka vid nästa service tillfälle?
Annons
Re: Remljud vid start?
2Jag har ljud som låter vid start vis vissa väderlekar. Vet inte om det är vattenpumpen eller rem som låter. Eftersom det inte kommer varje dag på öppnar jag inte huven innan jag startar varje dag. Jag tänkte ta upp det med verkstad vid tillfälle.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Re: Remljud vid start?
5Hej.
Slirande rem vid kallstart är ett vanligt problem. Många faktorer som samspelar.
1. Generatorn laddar ofta fullt då batterispänningen sjunkit under natten. Generatorn går då tyngre.
2. Vi kyla påverkas många komponenter. Remmen blir mindre flexibel. Remhjulens diameter minskar etc.
Allt detta bidrar till att det slirar lättare och för ett himla oväsen.
/ Hans
Slirande rem vid kallstart är ett vanligt problem. Många faktorer som samspelar.
1. Generatorn laddar ofta fullt då batterispänningen sjunkit under natten. Generatorn går då tyngre.
2. Vi kyla påverkas många komponenter. Remmen blir mindre flexibel. Remhjulens diameter minskar etc.
Allt detta bidrar till att det slirar lättare och för ett himla oväsen.
/ Hans