Min styrning beter sig lite underligt ibland... Liksom man får ta i lite innan den funkar som den ska
riktigt drygt när man kör längre ... Nån som haft liknande problem? Min kia verkstad gö va dom kan för
att komma på va de e..
Annons
Re: Styrning
2Jag vet inte om det svarar på din fråga, men servon anpassar sig efter hastighet, dvs den hjälper till mindre och mindre ju högre hastigheten är. Med det sagt, så har styrningen på cee´d en egen personlighet. Man får gärna känslan av att den är lite spårig och tar över om det är det minsta spårigt i vägen. Typexempel är raksträckor där lastbilar fått köra för mycket. Däckbredd kan såklart spela in här också.
lindorff skrev:Min styrning beter sig lite underligt ibland... Liksom man får ta i lite innan den funkar som den ska
riktigt drygt när man kör längre ... Nån som haft liknande problem? Min kia verkstad gö va dom kan för
att komma på va de e..
3Undrar om det kan ha att göra med att det är elservo, dvs att den går i "viloläge" när ratten inte vrids ?
Jag har märkt detta själv speciellt när man kör på en rak väg och bara behöver korrigera lite sporadiskt.
Ett gammalt pumpservo går hela tiden och har nog bättre känsla.
Jag har märkt detta själv speciellt när man kör på en rak väg och bara behöver korrigera lite sporadiskt.
4Min verkstad håller på å provar sig fram va de kan va för fel... Dom har samma på en av sina bilar..
Får väl vänta å se va de kan va..
Får väl vänta å se va de kan va..
Kia ceed sw crdi -09
5Just det fenomenet under färd har jag inte märkt.
Däremot så kan det ta någon sekund eller två innan servon kommer igång efter det att man startat bilen. Något sam jag inte märkt på andra bilar..
Däremot så kan det ta någon sekund eller två innan servon kommer igång efter det att man startat bilen. Något sam jag inte märkt på andra bilar..
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
6Har haft ett liknande problem på min gamla CEED - 08
Kändes som om ratten "Fasnade" i bland vid landsvägskörning.
Nu har jag en CEED SW CRDI -10 där styrningen verkar vara förbättrad, den känns helt perfekt
Kändes som om ratten "Fasnade" i bland vid landsvägskörning.
Nu har jag en CEED SW CRDI -10 där styrningen verkar vara förbättrad, den känns helt perfekt
Snart : Kia cee'd SW 1,6 crdi komfort 2014 NU : Kia cee'd SW 1,6 crdi ECO komfort 2010
DÅ : Kia cee'd 1,4 EX 2008
DÅ : Kia cee'd 1,4 EX 2008
7Varm välkommen hit Johan-E-Eriksson.
Min servo är också lite "seg" vid just starten. När jag ex startar bilen och vrider för att låsa upp rattlåset så är det grymt trögt i kanske 2-3 sekunder. Men sen under körning etc så har jag inte märkt något märkligt med servo/styrning.
Mvh Morgan_
Min servo är också lite "seg" vid just starten. När jag ex startar bilen och vrider för att låsa upp rattlåset så är det grymt trögt i kanske 2-3 sekunder. Men sen under körning etc så har jag inte märkt något märkligt med servo/styrning.
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
8Precis känns som den fastnar.. Nu när värmen e tillbaka har ja inte problemet längre.. Konstig
Kia ceed sw crdi -09
10Håller helt med om att en pumpservo funkar mycket bättre och exaktare.addal skrev:Undrar om det kan ha att göra med att det är elservo, dvs att den går i "viloläge" när ratten inte vrids ?
Men nu har väl alla bilmärken gått över till elservo då det finns några centiliter
bränsle att spara.
Min erfarenhet av elservo är att den funkar bättre när bilen gått ett par 1000 mil.
Precis som om grejorna behöver slita till sej. Eller kanske är det så att man vänjer sej
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07