Annons

Vibrationer vid gaspådrag, -08:a

1
Jag köpte en Sportage -08 idag med 11500 mil på mätaren. Provkörde utan anmärkning men på hemväg när jag kom upp över 80 km/h så märkte jag att bilen vibrerar/skakar en del vid gaspådrag när det blev lite motstånd (räckte med lite uppförslut). Vad kan det vara och hur orolig ska jag vara? Det kan väl knappast vara hjul- eller framvagnsinställning eftersom det bara händer vid lite belastning? Trist eftersom bilen verkar fin i övrigt. Ska kontakta verkstad för en bedömning men är det någon här som har några tips? Eftersom bilen är uttagen 0904 ska det faktiskt finnas lite nybilsgaranti kvar trots att det är den gamla modellen.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008
Annons

Re: Vibrationer vid gaspådrag, -08:a

2
Är det bara under belastning skulle jag gissa på svänghjul, koppling eller växellåda. Är det oavsett växel känns det spontant som något av de två förstnämnda.

Vet inte hur det är på de där motorerna, men många motorer har DMF (dual mass flywheel) svänghjul. När dom blir slut börjar dom separera och kan bli liknande symptom. Har fått byta både på Transiten jag hade (flera ggr) och på Passaten.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

4
Bensinarna har inte dubbelmassesvänghjul. Inte om man ska tro tillverkaren av bilen.

Blir det väldigt kraftiga vibrationer? Något missljud? Kan vara något så enkelt som trötta motorkuddar.
Notera vilket varvtal det sker, testa sedan om du får samma vibrationer på plan mark och hög växel vid samma varvtal.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

5
Torgskräck skrev:Bensinarna har inte dubbelmassesvänghjul. Inte om man ska tro tillverkaren av bilen.
Ok, då kan vi iaf utesluta det... :)

Är det bara en månad kvar av garantin tycker jag att det borde kollas hos en auktoriserad Kia verkstad så fort som möjligt.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

9
Det är nog inte 7 års garanti på din bil, enligt Kias hemsida finns den garantin enbart på bilar reggade efter 20100101. Och bilar med 3 - 5 års garanti kan inte uppgraderas till 7 år.

http://www.kia.com/se/content_attkopa/n ... ga-fragor/

MRF garanti gäller nog inte heller. för beroende på orsak till vibrationerna så kanske du inte får en 2:a på en besiktning.
MRF-garanti: 1 månads trafiksäkerhetsgaranti eller max 100 milGarantin gäller för bilar som är äldre än 72 månader. Trafiksäkerhetsgarantin omfattar fel som visar sig eller uppkommer och som innebär att bilen inte skulle godkännas vid en obligatorisk kontrollbesiktning. Bilens ålder räknas från den första registreringen, dvs när bilen togs i trafik.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

10
Jo faktiskt, enligt återförsäljaren och två Kia-verkstäder gäller nybilsgarantin t o m 160401. Bilen är dock nybesiktigad av säljaren utan 2:a - felet nämndes inte ens där. Men oavsett vad det är så anser jag att det bör finnas ett säljaransvar för ett så uppenbart och allvarligt fel. Tyvärr upptäckte jag det ju inte under provkörningen eftersom jag aldrig kunde komma över 80 i och runt stan.

Är det ett fel som inte går på nybilsgarantin så blir det besvärligt - inga bilförsäljare är pigga på att ta tillbaka beg bilar - men felet måste ha funnits redan när bilen såldes.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008