Annons

Slang till partikelfilter

1
Jag har en Ceed 08 som har gått 15000 mil och nyligen indikerade motorlampan att partikelfiltret var igensatt. Första försöket blev att hälla i rengöring i tanken. Det hjälpte inte och då var alternativet att skruva bort och försöka spola rent filtret. Lyckligtvis sparade jag lite tid och kraft eftersom jag råkade komma åt en av gummislangarna som går mellan partikelfiltret och differenstrycksventilen. Den var helt sönderbränd och det räckte i stort sett med att röra vid den för att den skulle falla sönder och nu är den fixad och lampan släckt.
Kanske kan mina erfarenheter spara någon annan lite tid och pengar.
Annons

Re: Slang till partikelfilter

3
Har precis varait ute för samma sak. Varningslampan för partikelfilter blinkade. Var på verkstaden och de körde "manuell rengöring" med räkning på c a 600 kr som betalning för arbetet. Väl hemkommen från verkstaden så började varningslampan att blinka. Tack vare tidigare inlägg så kollade jag slangen på min Ceed -08. Exakt samma fel - främre slang hade hål och var spröd. Åter verkstaden som nog tyckte det var pinsamt att de inte gjort en en fysisk besiktning av filter och anslutningar utan bara hade kört datakontroll

:) .

För säkerhets skulle byttes både främre och bakre slang.

4
ChristerJ skrev:Har precis varait ute för samma sak. Varningslampan för partikelfilter blinkade. Var på verkstaden och de körde "manuell rengöring" med räkning på c a 600 kr som betalning för arbetet. Väl hemkommen från verkstaden så började varningslampan att blinka. Tack vare tidigare inlägg så kollade jag slangen på min Ceed -08. Exakt samma fel - främre slang hade hål och var spröd. Åter verkstaden som nog tyckte det var pinsamt att de inte gjort en en fysisk besiktning av filter och anslutningar utan bara hade kört datakontroll

:) .

För säkerhets skulle byttes både främre och bakre slang.
Därför att det på verkstäder idag inte finns reparatörer, det finns reservdelsbytare/datakillar.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

5
Just nu så verkar inte slangarna finnas att uppbringa någonstans i detta avlånga land! Jag har varit utan bil i en vecka nu, och verkstaden har fortfarande inget leveransdatum överhuvudtaget på dem. :shock:
Det betyder att det kommer att dröja MINST 2 veckor till innan de överhuvudtaget vet när de kommer!!! Bedrövligt av Kia tycker jag. :evil:
Verkar som jag inte är ensam med detta problem på min Kia just nu?
Googlade lite och de är slut på alla närfirmor jag har kollat på också.

6
Verkstan borde kunna göra en tillfällig lagning av slangen så du kan köra tills nya slangen kommer. Nu har jag inte haft problem med min Kia. Men på tidigare bilar har de lappat om de inte fått fram delar. Har blivit allt från att de tejpat till att de svetsat ihop det som varit trasigt.

CiaB skrev:Just nu så verkar inte slangarna finnas att uppbringa någonstans i detta avlånga land! Jag har varit utan bil i en vecka nu, och verkstaden har fortfarande inget leveransdatum överhuvudtaget på dem. :shock:
Det betyder att det kommer att dröja MINST 2 veckor till innan de överhuvudtaget vet när de kommer!!! Bedrövligt av Kia tycker jag. :evil:
Verkar som jag inte är ensam med detta problem på min Kia just nu?
Googlade lite och de är slut på alla närfirmor jag har kollat på också.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

7
Jo man tycker ju det, men några sådana erbjudanden har jag inte fått.
Men det kan vara så att det inte bara är slangarna som saknas, för de har blivit sönderbrända utifrån pga av en läcka vid (om jag förstod dem rätt) fästet på partikelfiltret som gör att het luft blåser på slangarna.
Besvärligt är det ialla fall när man bor och jobbar på en ort i veckorna, och bilen står hemma hos särbon på en annan ort (samma som verkstad).

9
Jag googlade på Kia Cee'd på bildelsbasen. Där finns det begagnade filter till salu.
Jag kan tyvärr inte visa hur det ser ut på min bil för då måste jag hissa upp den och kravla in under den.
Ska ringa verkstan imorgon igen, och höra om de har fått något leveransdatum.
Nu är det 4 veckor utan bil.

10
När fick du ut din bil? Är det garanti?

Nu kan ju Kia sätta lite egna villkor på sin 7-åriga garanti. Annars gäller enligt konsumentverket: "Avhjälpande – reparation utan kostnad för köparen inom skälig tid. Skälig tid innebär oftast ett par dagar. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar längre tid. Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen få ersättning för att själv ordna med reparation."

Så de borde kunna erbjuda dig en lånebil iallafall om det är garanti. Så du inte blir billös under tiden.
CiaB skrev:Jag googlade på Kia Cee'd på bildelsbasen. Där finns det begagnade filter till salu.
Jag kan tyvärr inte visa hur det ser ut på min bil för då måste jag hissa upp den och kravla in under den.
Ska ringa verkstan imorgon igen, och höra om de har fått något leveransdatum.
Nu är det 4 veckor utan bil.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver