Annons

Re: Olika belysningar och mods i Ceed MY12->

11
Spikez skrev: Har du instruktionerna från Kia på detta? :-) (eller vart hittar man dom)
Med lite kreativ googling kan man ju finna det mesta med lämpliga engelska söktermer. Så gjorde jag i alla fall.

Annars följer instruktioner med när man köper tillbehören.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Annons

12
Westman skrev:Egentligen, om man ska ha det både snyggt och funktionellt skulle man haft dubbla kit, vitt ljus när innerbelysningen är tänd (och/eller dörrarna är öppna), samt rött ljus annars.

Gärna kopplat så det röda stryps när det vita är tänt dessutom.
Så här:
[youtube][/youtube] (

Min ryska är en aning knackig... Men man filmen fungerar bra... :)

15
Fast om man drar in en w5w glödlampa under instrumentbrädan eller ett motstånd för att simulera den så kan man koppla 2 olika dioder att utför dessa funktioner över samma kabelmatta, minimalt med kablar. Enda som krävs är en glödlampa och några likriktare. Man använder en glödlampa för att kunna jorda ena dioden på glödlampans + kabel, likriktaren och dioder tillåter ju bara ström i en riktning, så när glödlampans tänds så släcks dioden. När lampan slockar agerar samma kable jord åt dioden och den tänds.

Går inte att använda en lysdiod för att göra så då dioden inte har kontinuitet.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

16
Westman skrev:Jo självklart, men det var jag ju inne på redan från början.

Samma Nisse verkar ju ha gjort en egen lösning av det du efterlyste till de bakre reflexerna... https://www.drive2.ru/l/8017799
Den planen har jag oxå, men vill först försöka finna färdiga reflexer med ljus i, finns till andra modeller i kias program så jag ska kolla om någon annan har samma refelx som ceed, annars blir det hemkokt.

17
Torgskräck skrev:Fast om man drar in en w5w glödlampa under instrumentbrädan eller ett motstånd för att simulera den så kan man koppla 2 olika dioder att utför dessa funktioner över samma kabelmatta, minimalt med kablar. Enda som krävs är en glödlampa och några likriktare. Man använder en glödlampa för att kunna jorda ena dioden på glödlampans + kabel, likriktaren och dioder tillåter ju bara ström i en riktning, så när glödlampans tänds så släcks dioden. När lampan slockar agerar samma kable jord åt dioden och den tänds.

Går inte att använda en lysdiod för att göra så då dioden inte har kontinuitet.
Jag såg att i det ryska exemplet ovan så släcks inte de röda utan de "överröstas" helt enkelt av de vita. Definitivt enklast. Var hittar man diodspottar som är dimbara likt "originalen" på någon svensk sida?

18
I stort sett alla dioder är dimbara, så länge de får rätt ström så kqn man enkelt dimma dom med spänningen(v).
Röda dioder funkar mellan 1,8 till 2,2v. Och brukar kräva 20-30ma vilket du i alla lägen får i en bil.
Prova koppla en diod till batterier med olika spänning, enklast är några olika motstånd mellan 330-600ohm, en diod samt ett bilbatteri.
Med 330ohm kommer den inte hålla länge då dioden överdrivs, vid 600 ohm kommer den knappt ge ljus, vid 470ohm få du maixmala prestanda och livslängd.

19
Westman skrev:Var hittar man diodspottar som är dimbara likt "originalen" på någon svensk sida?
Förtydligande, sådana som är "klara" för bara + och -, utan att behöva leka lilla elektrikern...Många fordonsanpassade satser är ju "multivolt 9-32v", eller har en egen transformator med dimmer.

20
Finns saker som passar plus minus och dimbara, är vad jag själv kommer använda. Men har inte hittat de sakerna i sverige, kina och via ebay bara.

Behövs inga transformatorer eller dylikt. Multivoltprylar med led brukar inte kunna dimmas då det bara är spänningen in som kan variera, utspänningen är konstantreglerad.