Har en KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW 2011 som inte har startat vid -20 ett par ggr.
Första gången fick jag dra in den i ett varmgarage ett par timmar och imorse så hoppade den igång efter ha satt i motovärmaren i 10 min. Läst nån stans att man ska glödga den 3-4 ggr innan, kan det funka tror ni?
Annons
Re: Startproblem vid kyla?
2Endera klent batteri eller så börjar glödstiften bli slitna.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
3Det stämmer nog bra att man ska glöda den ett par ggr. Det skadar inte, och tar inte heller så lång tid.
Det kan också vara att batteriet är svag.
Min Kis Carens CRDI är totalt strömlös nu. Det beror nog på att jag inte startat den på en vecka när det var så kallt ute. BAtteriet som sitter i är Biltema, och enligt ett test jag läst, så är de inte så bra.
Min Kis Carens CRDI är totalt strömlös nu. Det beror nog på att jag inte startat den på en vecka när det var så kallt ute. BAtteriet som sitter i är Biltema, och enligt ett test jag läst, så är de inte så bra.
4(Okunnig Cee'd SW -11 ägare)
Hur "glöder" man som ni pratar om?
Samer skrev:Det stämmer nog bra att man ska glöda den ett par ggr. Det skadar inte, och tar inte heller så lång tid.
5Det gäller dieslar, sedan är det lite olika, törs inte svära hur det är på Kiorna, annars på de flesta nyare bilar glödgar den själv när man vrider på tändningen, när glödgningslampan slocknar har den glödgat färdigt. På äldre bilar och tyngre fordon är det ofta manuellt, ett "halvläge" mellan tändningsläget och där startmotorn slår till, och så länge man håller där så glödgar den.Patriknys skrev: Hur "glöder" man som ni pratar om?
99% säker att det är automatiskt, när spiralsymbolen under batteriet slocknat är den klar. (På bilden)
http://www.subaruoutback.org/forums/att ... cf2860.jpg
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
6Det är lite lurigt att "manuellt" styra glödandet när man har startknapp, eftersom den då sköter allt själv.
Hade lite tveksamheter att starta efter att bilen hade stått en hel dag i -21, och det tog nog minst 8-9sekunder innan glödtrådslampan slocknade, och efter det så försökte den dra igång maskineriet.
Efter fem sekunder på startmotorn så tryckte jag igen på startknappen för att avbryta, och sen stängde jag ner allt.
Tryckte igen, och då hoppade den igång efter att återigen ha glött 5-6sekunder, men om jag hade haft nyckel så hade jag låtit den glöda längre...
Hade lite tveksamheter att starta efter att bilen hade stått en hel dag i -21, och det tog nog minst 8-9sekunder innan glödtrådslampan slocknade, och efter det så försökte den dra igång maskineriet.
Efter fem sekunder på startmotorn så tryckte jag igen på startknappen för att avbryta, och sen stängde jag ner allt.
Tryckte igen, och då hoppade den igång efter att återigen ha glött 5-6sekunder, men om jag hade haft nyckel så hade jag låtit den glöda längre...
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
7Den glöder automatiskt även med nyckel, man kan inte styra hur länge den glöder om man inte med styra menar slå av och på tändningen. Precis som du gjorde på din bil.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
8När jag köpte min Kia SW CRDi 2011 fick jag instruktioner av säljaren att alltid kolla på indikeringen för glödtråden vid start. Den ska slockna innan man startar, så blir bilen mer lättstartad och går jämnare när det är kallt ut sa han. Det var min första diesel.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
9Vår -11 vägrade starta här i -20 en dag. Sambon provade i kanske 10 sekunder, 5 gånger. Motorn snurrade runt helt utan problem, men inte tillstymmelse till att tända. Vi blev lite oroliga för att dra ur batteriet så kopplade in till en annan bils batteri (som var igång). Hjälpte inte direkt, det tog iaf 20-30 sekunder innan den hoppade igång.
Så vi vet eg. inte vad som var fel, om det kan vara glödstiftsrelaterat (stift eller relä, säkringen ser ut att vara ok). Den har startat sedan dess utan större problem efter att vi "långkörde" utan att stänga av så att batteriet skulle må bra.
Vid ett tillfälle efter så gick motorn väldigt "ojämnt" efter start, och hoppade sen över i att gå jämnt efter ~3 sekunder. Nästan som att den inte gick på alla cylindrar om nu det är möjligt i en diesel.
Så vi vet eg. inte vad som var fel, om det kan vara glödstiftsrelaterat (stift eller relä, säkringen ser ut att vara ok). Den har startat sedan dess utan större problem efter att vi "långkörde" utan att stänga av så att batteriet skulle må bra.
Vid ett tillfälle efter så gick motorn väldigt "ojämnt" efter start, och hoppade sen över i att gå jämnt efter ~3 sekunder. Nästan som att den inte gick på alla cylindrar om nu det är möjligt i en diesel.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11
10Du vrider nyckeln endast så att tändningen slås på, alla panellampor tänds, vänta tills alla lampor släcks bl.a. glödningslampan som ser ut som en gul lindad tråd, då är det utfört!Patriknys skrev:(Okunnig Cee'd SW -11 ägare)
Samer skrev:Det stämmer nog bra att man ska glöda den ett par ggr. Det skadar inte, och tar inte heller så lång tid.
Vill du glöda lite till, stäng av och sätt på tändningen tills alla lampor släcks igen på samma sätt.