Annons

Eberspächer Easy call ! Tråden om dieselvärmare

1
Fick min eberspächer easy call monterad för några veckor sedan och är supernöjd med värmaren! Smidigt att med app kunna styra enheten oavsett var man befinner sig! En liten funktionsknapp med indikator monterades i närheten av usb facket!

Med den kan man starta och stänga av värmaren utan mobilen, lampan indikerar värmarens status! Komplitterade även med en 8 stegad Ctek batteriladdare med snabbkopplingar! Detta pga att jag inte kör lika länge som värmaren är igång! Vilket kan leda till ett trött batteri på vintern! Måste säga att detta är mkt smidigt

Hur ställer ni andra er cupefläkt? Jag ställer min ! Max värme! 2 steg på fläkten! Man Framrutan ! Vet inte om detta är rätt.
Men ställer man knappen på defrost framrutan och ställer ner fläkthastigheten ( som det står att man skall) så kör fläkten på högsta hastighet i alla fall och det fixar ju inte batteriet

Sjukt bra värme man får i motorn i princip full driftstemp :thumbup:

Det är väl liknande fläkt i sportage mm så alla som vill kan ju dela inst på fläkt och hur länge ni kör värmaren vid olika temp ute för att få en behaglig temp i bilen / motor
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Annons

Re: Eberspächer Easy call ! Tråden om dieselvärmare

4
Ronnie skrev:De kostade inkl montering? Utan montering?
Med montering 20000kr! Det är lite dyrt, men pga av att Jobbet tar en hel arbetsdag att utföra så blir det tyvärr så.

Men räknar man bort ca 5-7 tusen som en elvärmare med kupeuttag kostar ( har alltid kört det på alla mina tidigare bilar) kan man ju tänka att det inte är så farligt

Sjukt värt det .... Tex när man handlar och det är kallt ute :thumbup: ja då låter man värmaren gå under tiden ! När man är klar kliver man in i en varm och go bil
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

6
Gjorde en värmande upptäckt! Min värmare är kopplad så att om jag kallstartar bilen när det är kallt ute då går den igång och stödvärmer tills full driftstemp är erhållen, går mkt snabbt vid ca -6 grader ! Tycker det är en mkt bra lösning då jag inte använder värmaren när bilen står i garaget, utan bara på jobbet eller om bilen står utomhus

Även bra för bilens partikelfilter! Har ca 8km till jobbet och mtp att filtret kräver full driftstemp för att starta regenererings fasen känns det som ett stort plus

Otroligt nöjd med denna värmare!

7
frazze skrev:
Även bra för bilens partikelfilter! Har ca 8km till jobbet och mtp att filtret kräver full driftstemp för att starta regenererings fasen känns det som ett stort plus

Men 8km är nog i kortaste laget för att hinna köra en regenerering och avgasregler innan filtret har nog inte 600graders temp när du startar.
Eftersom du kör diesel antar jag att du kör längre sträckor ibland också så den regenereras fullt ut.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

8
para skrev:
frazze skrev:

Men 8km är nog i kortaste laget för att hinna köra en regenerering och avgasregler innan filtret har nog inte 600graders temp när du startar.
Eftersom du kör diesel antar jag att du kör längre sträckor ibland också så den regenereras fullt ut.
Jag kör långsträckor på 20-36 mil då och då även lite 10 milare! Men det blir ganska mkt kortkörningar till jobbet ! Ser alltid till att köra ca 15 min med full temp! Och tar en omväg hem via motorvägen någon gång i veckan !

Hade en 2010 innan körde den i 5 år med samma körmönster! Aldrig några problem med den! El värmare på den så det var ju inte i närheten att jag fick upp tempen lika snabbt i motorn på den

En sak jag tycker bilarna borde ha är en lampa som indikerar när filtret regenereras! Då hade man kört klart rengöringen varje gång det var dags

Motorn jobbar i princip från nästan full temp på direkten med denna typ av värmare vilket gör att regenerering kan starta tidigare vilket i mitt fall är bra med mtp de lite kortare körningarna till arbetet

9
frazze skrev: En sak jag tycker bilarna borde ha är en lampa som indikerar när filtret regenereras! Då hade man kört klart rengöringen varje gång det var dags
Känns det inte i bilen? I både Sprintern och Passaten märker man när den bränner ur, i alla fall om man känner bilarna. Mororljudet blir lite dovare och dom blir något svagare/trögare medan regenereringen körs.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

10
Westman skrev:
frazze skrev: En sak jag tycker bilarna borde ha är en lampa som indikerar när filtret regenereras! Då hade man kört klart rengöringen varje gång det var dags
Känns det inte i bilen? I både Sprintern och Passaten märker man när den bränner ur, i alla fall om man känner bilarna. Mororljudet blir lite dovare och dom blir något svagare/trögare medan regenereringen körs.
Har faktiskt aldrig känt att motorn ändrar karaktär/styrka ! Det enda man kan märka är att förbrukningen ökar! Men hur ofta kollar man faktisk förbrukning på en skala 1-10