Hej
köpte en ny Kia Ceed 2010ECO.Levererades 200911.Fick fullt med imma på rutorna. Verstaden hittade inga fel men programerade om acc.Fungerade inte då heller:Sen kom värmen då fick vi ingen imma så då var det frid o fröjd.Nu i vinter så har den varit inne 2gånger på verkstaden men hittar ingenting.Då kom det en tekniker från KIA o tittade på den
Jag ställde frågor till honom
Varför kommer det inte luft på rutan o sidorutorna när jag kör på AUTO.Fläkten går på högre varv när man kör upp temperaturen(LUFTEN KOMMER VID FÖTTERNA)
SVAR FRÅN TEKNIKERN
Anledningen till att luftstyrningen går mot fötterna är logiken i styrdornet, hur det är framräknat är inget som jag har några uppgifter på
Han sa även att acc inte fungerar under 5+ Då sa jag till honom att det är ingen som berättade för mig att den inte fungerar under 5+ när jag köpte bilen
Då sa han att det står i instruktionsboken vid imma så får man köra på manuellt.Då sa jag till honom när det står på AUTO så ska allt skötas automatiskt
Man har faktiskt betalt extra för acc då tycker jag att det ska fungera
Har varit i kontakt med allmänareklamationsnämnden o de tycker att jag har rätt så de tycker att jag ska gå vidare med ärendet
Annons
Re: ACC-imma
3Ingen Acc oberoende av tillverkare fungerar under +5 grader. Det är en spärr inbyggd i systemet för att förhindra igenfrysning. Gamla Volvos hade inte denna spärr och där gick evaporatorerna sönder på löpande band under vintern. Detta gäller idag allabilar av alla modeller och tillverkare så det är nog knappast en giltig reklamation. Om du inte ställde frågan och de ljög för dig, vill säga.
Angående imma så måste jag säga att Kian sköter detta betydligt bättre än min förra Mondeo som var helt värdelös. Har inte haft några problem alls med detta, men som du säger så saknar man en luftström på sidorutorna.
Jag har i alla fall inte kört en bil som kan räkna ut att det är imma på rutorna och ställer om automatiken efter detta. Alla bilar jag sett rekommenderar manuell inställning vid svår fuktighet och imbildning. Eller i de fall det finns: En särskild anti-imma inställning av acc´n.
Edit:
Imma kan i många fall komma sig av att man startat bilen med en massa snö på friskluftsintagen som dragits in och blött ner friskluftsfiltret. Då får man en fruktansvärd massa imma som inte går bort hur man än gör. Därför är det väldigt viktigt att sopa rent vid dessa innan man startar bilen. Ett blött filter måste bytas snarast. Så vet du med dig att du startat utan att göra rent vid luftintagen så kan det vara värt att ta loss och känna på filtret.
Angående imma så måste jag säga att Kian sköter detta betydligt bättre än min förra Mondeo som var helt värdelös. Har inte haft några problem alls med detta, men som du säger så saknar man en luftström på sidorutorna.
Jag har i alla fall inte kört en bil som kan räkna ut att det är imma på rutorna och ställer om automatiken efter detta. Alla bilar jag sett rekommenderar manuell inställning vid svår fuktighet och imbildning. Eller i de fall det finns: En särskild anti-imma inställning av acc´n.
Edit:
Imma kan i många fall komma sig av att man startat bilen med en massa snö på friskluftsintagen som dragits in och blött ner friskluftsfiltret. Då får man en fruktansvärd massa imma som inte går bort hur man än gör. Därför är det väldigt viktigt att sopa rent vid dessa innan man startar bilen. Ett blött filter måste bytas snarast. Så vet du med dig att du startat utan att göra rent vid luftintagen så kan det vara värt att ta loss och känna på filtret.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Re: ACC-imma
4Jag har också problem med imma på min Mondeo i Autoläget
får köra på lite extra i manuella läget. Kian funkar bättre.
Vad jag har hört så skall en Acc med hjälp av alla sensorer känna av fuktläget och
själv styra så att fukten går bort.
får köra på lite extra i manuella läget. Kian funkar bättre.
Vad jag har hört så skall en Acc med hjälp av alla sensorer känna av fuktläget och
själv styra så att fukten går bort.