Annons

Dåligt "Auto"-läge för strålkastarna

1
Har någon annan märkt att LED-slingan(DRL) inte alltid slår av halvljuset när det fortfarande är ljust ute? Jag började notera detta när jag mötte andra Ceed som åkte runt med endast LED. Har alltid ljudvredet på Auto. Så varje gång jag möter en Ceed som har LED:en igång när mina halvljus är tända, så vrider jag ner till "Halvljus" och sen tillbaka till "Auto". Vips, så slår bilen plötsligt om till endast LED på "auto"-läget. Detta sker unde lång bilfärd. Bilen kan åka med halvljus i 40 min, sen så fort jag vrider till halvljus och tillbaka så slår den om till LED.

Det är precis som att sensorn låser sig och behöver få en signal, genom att justera ljusvredet. Någon som vet om sensorn kan kalibreras för ljuskänslighet eller om det kan vara mjukvarustyrt?
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

Re: Dåligt "Auto"-läge för strålkastarna

3
Ursäkta stavfelen. Satt på telefonen och skrev. Ni förstår nog ändå. :lol:
Ronnie skrev:Jag kan inte svaret på frågan. Men detta är ju absolut något som garantin borde ta....
Ja garantin täcker nog det, om det är något som är fel. Men man har inte direkt någon lust att lämna ifrån sig bilen. Pendlar varje dag. Så jag kollar här om någon stött på detta fenomen innan jag vänder mig till Kia. :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Dåligt "Auto"-läge för strålkastarna

4
Jag har exakt samma på min bil, det var så även förra året på vintern. Sommartid fungerar det som man själv tror att det ska göra.
Min bästa gissning är att solen står så lågt oavsett tid på dygnet att bilen ser det som skymning och tänder belysning när man kör något mörkare parti och sen inte släcker igen.

5
Har haft flertalet Ceedar med detta "problem". Men det finns ingen mjukvaruuppdatering som fixar detta vad jag vet.
Två givare styr vilket läge ljuset. En i vindrutan och en mitt på instrumentbrädan. Kombinationen av olika ljus mot dessa gör att man möta en Ceed med halvljus aktiverat i AUTOläge medan man själv kör med DRL på AUTOläge, på grund av olika ljusbrytning mot givarna.
Sålänge inget riktigt fel förekommer eller felkod satts, finns det inte mycket att göra. Man kan inte programmera känsligheten heller.
Det man KAN göra är att vrida på spaken och SJÄLV välja vilket ljus man tycker är lämpligt om man inte är helt nöjd med bilens eget val...

Re: Dåligt "Auto"-läge för strålkastarna

6
Det finns också i algoritmen för tändning/släckning av belysningen ett beroende på "hur var ljusförhållanden när motorn startades?"

I praktiken innebär det att känsligheten "justeras ned", om det är mörkt när motorn startas.
Alltså... Om ljusautomatiken känner av att det är mörkt när du startar motorn, så tänds halvljusen, och sen krävs det ganska mycket innan den kommer att ta beslutet att släcka den. Det räcker normalt inte med bara "lite ljus i en upplyst tunnel" för att släcka dom.

På samma sätt om automatiken känner av att det är ljust när motorn startas, så justeras känsligheten automatiskt upp, och då blir förfarandet tvärt om... Så fort du kör in en mörk passage, tänds belysningen, och släcks sedan så fort du åter igen kör in i ett upplyst område, eftersom bilen "förutsätter" att du kör i dagsljus, eftersom du då startade i ljus.

Allt det här kan ge intrycket av ett "förvirrat" beteende, men det finns väldigt mycket tanke bakom hur ljusautomatiken fungerar... Och allt är för att undvika "tänd/släck" i onödan, men man vill samtidigt undvika skräckscenariot att belysningen plötsligt släcks i mörker bara för att en gatlampa lyste på sensorn...
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic