Hej.
Börjar bli dags att tänka på inköp av vinterhjul.
Fälg+däck.
Någon som har något bra tips på vad man ska köpa?
TPMS är det något att bry sig om? Det enda som händer är väl att varningslampan lyser och att man får hålla koll på trycket själv.
205 55 16 bör väl däckdimensionen vara
och bultcirkel 5/114,3
Vad har ni andra för tankar på ämnet?
Mvh Raymond
Annons
Re: Vinterdäck KIA CEED
2TPMS är lagkrav på nyare bilar, så systemet måste fungera.
Sen är resten upp till ägaren.
Och ja, det som händer är att lampan lyser (och systemet sätter felkoder)
3Vi har inte krav på att systemet ska fungera i sverige, detta pga att vi byter däck under vintertid .HellboyElvis skrev:TPMS är lagkrav på nyare bilar, så systemet måste fungera.
Måste finnas då bilen säljs, men inget krav på fortsatt funktion.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... ngssystem/
Till TS, kör på Kia originalfälgar eller med exakt samma ET-mått, då kan inte KIA neka lackgarantin om du får stenskott och de vill skylla på fel fälgar osv.
Nya är de dyyyra, men skrotarna har en del uppsättningar och oftast i riktigt bra skick till bra priser.
Vad gäller däck så om du ska ha dubbat säger jag nokian hakkapelitta 8, suveränt däck!!
Odubbat vet jag inte mycket om, frugan kör någon odubbad nokian och de fungerar väldigt må jag säga, väldigt bra.
Har förr kört michelin, good year och några märken tuill och varit nöjd, men nokian däcken är i en egen liga.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
4Som "torgskräck" skriver så är det inget lagkrav.HellboyElvis skrev:TPMS är lagkrav på nyare bilar, så systemet måste fungera.
Man blir godkänd på besiktningen även om lampan lyser.
Kia Cee´d 1,6 CRDi SW Special Edition Soltak -15
Re:
6Då förstår jag men inte behöver du be om ursäkt.HellboyElvis skrev:Det jag menade var är att det är lagkrav att nya bilar ska ha det. Skrev även att resten är upp till ägaren, om hen vill fortsätta använda systemet som det är tänkt. Det vill säga att man kan välja att köra utan.
Ber om ursäkt om det missuppfattades...
7Till TS, kör på Kia originalfälgar eller med exakt samma ET-mått, då kan inte KIA neka lackgarantin om du får stenskott och de vill skylla på fel fälgar osv.
Nya är de dyyyra, men skrotarna har en del uppsättningar och oftast i riktigt bra skick till bra priser.
Vad gäller däck så om du ska ha dubbat säger jag nokian hakkapelitta 8, suveränt däck!!
Odubbat vet jag inte mycket om, frugan kör någon odubbad nokian och de fungerar väldigt må jag säga, väldigt bra.
Har förr kört michelin, good year och några märken tuill och varit nöjd, men nokian däcken är i en egen liga.[/quote]
Tack för dina tankar, Ska se om jag kan få tag i KIA originalfälgar.
Kan dom verkligen neka på lackgarantin om man kör med "fel" fälgar?
Har förr kört michelin, good year och några märken tuill och varit nöjd, men nokian däcken är i en egen liga.[/quote]
Tack för dina tankar, Ska se om jag kan få tag i KIA originalfälgar.
Kan dom verkligen neka på lackgarantin om man kör med "fel" fälgar?
8Japp, de kan peka på att om du har et- måttet ändrat åt fel håll breddar däcket utåt och därmed vara orsak till skadorna.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
9Har en kompis som inte köpte TPMS till sina vinterhjul förra vintern och härom dagen sa han: "I år skall jag ha TPMS på mina vinterhjul ! Orkar inte med detta j*vla ljudet och blinkandet en vinter till."
En liten aspekt i det hela.
10Kör han Kia Ceed?Mad John skrev:Har en kompis som inte köpte TPMS till sina vinterhjul förra vintern och härom dagen sa han: "I år skall jag ha TPMS på mina vinterhjul ! Orkar inte med detta j*vla ljudet och blinkandet en vinter till."