Annons
Annons

Re: ni som gnäller om KIA

2
leber skrev:jag är inne på min andra kia ceed sw 1,6 crdi business.i 5 år utan problem,sluta gnäll det är en kanon bil jag är JÄTTEE nöjd
Häpp
Jag är inne på min tredje Ceed sedan 2008
1 .2007 crdi - Sämsta skit jag haft i bilväg, allt krånglade. På verkstad minst varannan vecka. När de precis fixat något så kom nästa grej. Finns trådar i forumet om detta exemplar

2. En 2011 SW komfort - fefriaste bilen jag haft. Ett torkarblad, startnyckel och en dörrlist fixades på garantin.

3 2015 SW SE 27/2 hämtade jag den, allt funkar, är missnöjd med en GPS som inte hittar rätt, annars allt bra.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

3
Gnäll å gnäll... finns ju för och nackdelar även med Kia som med alla andra bilmärken.

Ris och ros i mitt fall, en SW 2015 (1:a Kian för mig)

Ris - fjädringen bak är fruktansvärt vek och kan omöjligt klara av bilens lastförmåga, jag funderar på om dom monterat fel från fabrik och istället råkat klämma in från en picanto, moppebil eller liknande istället :lol:
En hundbur á 14kg får det att se ut som 200kg, använder man sedan en släpvagn på det så :thumbdown:
Kia har enligt uppgift ingen egen lösning på problemet så jag får vända mig till eftermarknaden.

Ros- allt annat, från en mycket trevlig försäljare till en bil jag förutom fjädringen bak är väldigt nöjd med, allt fungerar till fullo och jämfört med tidigare bilar jag haft är denna rena sparbössan vad det gäller bränsleförbrukningen, får väl snart kravbrev från skatteverket när man numera bara tankar 1/3del mot tidigare :wave:
Sportage GT-line

4
leber skrev:jag är inne på min andra kia ceed sw 1,6 crdi business.i 5 år utan problem,sluta gnäll det är en kanon bil jag är JÄTTEE nöjd
Vad vill du säga med detta? Jag köper inte riktigt ditt resonemang. Jag är också nöjd med min Kia, visst det finns en del saker som kunde varit bättre, men på det stora hela är jag nöjd och jag tycker jag fick mycket bil för pengarna.

Men att uppmana andra att inte gnälla för att just dina två bilar varit kanonbilar och att för att du är jättenöjd? Det finns olika modeller, det finns måndagsexemplar, det finns oseriösa bilfirmor och förutom det kan man ha olika förväntningar.

Började faktiskt fundera lite på om du var ett forumtroll som försökte provocera men du har så många inlägg att det verkade osannolikt och när jag titta på dina inlägg så har de alla en sak gemensamt och det är att du är fantastisk nöjd med Kia och allt vänds till något positivt. En förvånansvärt stor andel av inläggen öser också beröm över en specifik bilfirma och dess personal.

Om alla skall vara nöjda, sluta gnälla och vara nöjda med och acceptera sina bilar precis som de är så är det väl lika bra att lägga ner forumet? Själv tycker jag det är bra om eventuella problem och brister hos både de olika bilarna och de olika handlarna diskuteras. Hade inte de ganska klena halv och helljuset diskuterats så hade jag inte hittat tipset på bättre lampor, hade inte bränslefiltersproblemet diskuterats så hade jag kanske tankat "dåligt" bränsle (eftersom jag fick noll och ingen information eller varning från min handlare eller Kia om detta), hade inte trimboxar diskuterats så hade min bil förmodligen fortfarande varit tråkig att köra osv...

Så sammanfattat, fortsätt gnäll om det är befogat så kan vi tillsammans hitta lösningar. :thumbup:
Kia Niro PP2 2017

5
kallt_kaffe skrev:
Vad vill du säga med detta? Jag köper inte riktigt ditt resonemang. Jag är också nöjd med min Kia, visst det finns en del saker som kunde varit bättre, men på det stora hela är jag nöjd och jag tycker jag fick mycket bil för pengarna.

Men att uppmana andra att inte gnälla för att just dina två bilar varit kanonbilar och att för att du är jättenöjd? Det finns olika modeller, det finns måndagsexemplar, det finns oseriösa bilfirmor och förutom det kan man ha olika förväntningar.

Började faktiskt fundera lite på om du var ett forumtroll som försökte provocera men du har så många inlägg att det verkade osannolikt och när jag titta på dina inlägg så har de alla en sak gemensamt och det är att du är fantastisk nöjd med Kia och allt vänds till något positivt. En förvånansvärt stor andel av inläggen öser också beröm över en specifik bilfirma och dess personal.

Om alla skall vara nöjda, sluta gnälla och vara nöjda med och acceptera sina bilar precis som de är så är det väl lika bra att lägga ner forumet? Själv tycker jag det är bra om eventuella problem och brister hos både de olika bilarna och de olika handlarna diskuteras. Hade inte de ganska klena halv och helljuset diskuterats så hade jag inte hittat tipset på bättre lampor, hade inte bränslefiltersproblemet diskuterats så hade jag kanske tankat "dåligt" bränsle (eftersom jag fick noll och ingen information eller varning från min handlare eller Kia om detta), hade inte trimboxar diskuterats så hade min bil förmodligen fortfarande varit tråkig att köra osv...

Så sammanfattat, fortsätt gnäll om det är befogat så kan vi tillsammans hitta lösningar. :thumbup:
Han kanske inte har så lätt att uttrycka i ord det han vill ha sagt?
Det finns så många gnälltrådar i forumet och ganska mycket negativt.
Varför inte en positiv tråd istället?
Så såg jag det iaf istället för att tro det värsta. :) :) :)
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

6
Ronnie skrev:Han kanske inte har så lätt att uttrycka i ord det han vill ha sagt?
Mitt inlägg kanske fick en lite mer negativ ton än jag hade tänkt och jag ber om ursäkt för det om någon tog illa upp men jag kände att hela resonemanget liksom inte fungerade.

Jag menar om du och jag köper varsin TV av samma modell av två olika handlare, min är trevlig och hjälpsam och TV:n fungerar bra. Din likadana TV har något fel som gör att den stänger av sig då när du minst anar det och går sedan inte att starta förrän den svalnat. Handlaren du köpt den av är allmänt otrevligt och ohjälpsam och vill få det till att du använt den på fel sätt och själv orsakat felet. Om jag då säger åt dig att sluta gnälla för det är en kanon-TV och jag är jättenöjd så säger jag ju indirekt att det kan inte vara några problem med din TV för det är ju inga problem med min TV. Det går liksom inte ihop. Det fungerar inte så.

Sen skadar det ju inte att man även nämner när saker är positivt istället för att bara skriva något när det är problem men om alla bara skall skriva positiva saker blir det ju inte heller bra.
Kia Niro PP2 2017

7
kallt_kaffe skrev:
Ronnie skrev:Han kanske inte har så lätt att uttrycka i ord det han vill ha sagt?
Mitt inlägg kanske fick en lite mer negativ ton än jag hade tänkt och jag ber om ursäkt för det om någon tog illa upp men jag kände att hela resonemanget liksom inte fungerade.

Jag menar om du och jag köper varsin TV av samma modell av två olika handlare, min är trevlig och hjälpsam och TV:n fungerar bra. Din likadana TV har något fel som gör att den stänger av sig då när du minst anar det och går sedan inte att starta förrän den svalnat. Handlaren du köpt den av är allmänt otrevligt och ohjälpsam och vill få det till att du använt den på fel sätt och själv orsakat felet. Om jag då säger åt dig att sluta gnälla för det är en kanon-TV och jag är jättenöjd så säger jag ju indirekt att det kan inte vara några problem med din TV för det är ju inga problem med min TV. Det går liksom inte ihop. Det fungerar inte så.

Sen skadar det ju inte att man även nämner när saker är positivt istället för att bara skriva något när det är problem men om alla bara skall skriva positiva saker blir det ju inte heller bra.
Nu skällde ju inte jag på dig. :)
Men det är ju så att det är de missnöjda man hör, de som är nöjda behöver ju inte säga något. :)
Alla märken har måndagsex och självklart är det bra för alla att få reda på vad som kan bli fel. Tror att forumet hade mycket genomslag när det gällde stänkskydd/blästring och även detta med miljödiesel och bränslefilter. Hade folk inte "gnällt" hade det ju inte kommit fram.

Självklart så ska man inte nedvärdera de som klagar bara för ens eget funkar. :)

8
Jag tycker det är skillnad på att klaga och påpeka också.
Jag har hehe massor av små punkter som är lite störande, men jag gillar ändå min bil.
Men för mig är det skönt att få diskutera det som känns såååååå störande ibland.
Kanske någon har en lösning, istället för att enkelt säga att man får vad man betalar för.
Bara för att bilen kanske ligger under i pris jämfört med andra så finns det ju massa saker som saknas eller är helt onödiga mm mm mm.

Gnäller man om man tycker att det naturligtvis skulle ha sättet ett chip i bilen redan från början, enbart för att då blir ju bilen det som de går ut med från början i reklamen. Bränslesnålare, effektiv. :)

Sedan tycker jag naturligtvis att det skulle följt med gummimattor nu när slask och snö är på intåg..;)

9
Gnäller vet jag inteangående trimning, men man bör ha klart för sig att drivlinegarantin går förlorad direkt. Och den blir bara snålare i färddatorn, inte i verkligheten.
Gummimattor brukar följa med bilen vid leverans, säljarna bjuder ofta på det. Liten kostnad för dom, större nöjdhet hos kunden.

Re:

10
HellboyElvis skrev:Gnäller vet jag inte, men man bör ha klart för sig att drivlinegarantin går förlorad direkt.
Gummimattor brukar följa med bilen vid leverans, säljarna bjuder ofta på det. Liten kostnad för dom, större nöjdhet hos kunden.
Hedins skickar inte med några gratis gummimattor iaf...
Förstår inte varför det ska vara textilmattor istället, helt värdelöst. Köpte gummimattor från Tyskland, textilmattorna ligger i förrådet...