Annons

Skorrande

1
Upplever att min bil börjat "skorra" och låter väldigt otrevligt vid 50 och 70.
Det är precis när den växlat och motorvarvet går ner till runt 1200 -1300. Om man då inte ökar utan ligger kvar i samma hastighet börjar det låta hemskt illa, precis som om något sitter löst och med "något" menar jag något stort, nästan som om hela motorn är lös. :cry:
Mycket irriterande. Den har nu gått ca 1500 mil. Och börjar den redan låta så här undrar man ju hur det kommer gå när den gått 10 000 :?

Och varför ska den växla exakt vi 50? Mycket irriterande när man ligger i stan och den växlar upp o ner hela tiden runt 50. Jag kan inte minnas att den betedde sig så här när den va helt ny.

Någon med liknande problem?
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15
Annons

Re: Skorrande

2
Kan vara en drivaxel, knutar, låg oljenivå i automaten osv osv... bäst är nog att åka och få det undersökt :wave:

Har ju inte aut i min Ceed så jag vet inte vilka knappar som finns om dom finns, men har du Eco funktion så prova att trycka bort den och testa om det blir någon skillnad.
Sportage GT-line

3
Du har helt rätt. Jag slog av ECO och då växlar den vid något högre varvtal.
Det medför att man inte kommer ner till de 1200 där det skorrar.
MEN problemet kvarstår ju även om jag slipper det så får nog ta o höra med verkstaden iaf.
Kan tillägga att jag nu lyckats provocerat fram det och värst är det om man kommer i ett läge där man rullar sakta nedför och möter upp med lite gas. Precis innan det börjar "driva" vid 1200 varv så låter det för j..ligt i några sekunder och även om man inte direkt känner några vibrationer så är det precis som om ljudet skapas av något som vibrerar kraftigt.
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15

4
Bara 1500mil, då bör det ju inte vara nått mekaniskt fel... skulle skölja ur automaten och ge den ny frisk olja, löser oftast problemet.

I ditt fall borde det ju gå på garantin?!

Hade liknande problem på en tidigare bil, in till verkstan och fick ny programvara = ingen skillnad... sköljde då lådan och i med ny fin olja och vips va alla problem borta :thumbup:
Sportage GT-line