Annons

Fixa helljuset utan xenon och extraljus, går det?

1
Jag har inga problem att köra på helljus, under kvällskörning, utan att blända av vid möte. Ingen märker ens att jag har helljuset på.
Detta är min tredje Ceed, alla har varit lika värdelösa.
Med den första körde jag 45 mil x 2 på E4:an, kvällstid och lätt regn på ena hållet. Hade helljuset på hela resan, även när jag kom ifatt någon - ingen reagerade .

Min nya Ceed är det inte ens mening att gå upp på helljus eftersom skillnaden är minimal. Iofs bekvämt, men sikten är inget vidare.

På den förra satte jag i 75W xenon i helljuset och hade 3 x 9" 100W extraljus. Då blev man bortskämd.

Så om jag inte vill ha extraljus, xenon eller Hella nighybreaker, vad göra?

Har sett att man på eBay (om jag fattat rätt) kan köpa led som ersätter originalljuset, någon som testat?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

2
Jo fast de LED som "ersätter original" brukar inte fungera särskilt bra för de har ingen fast brännpunkt. Ljuset är fördelat över en större yta på lampan och gör att ljuset diffuseras. Du får visserligen lite bättre "runtomkring"-ljus men inget fokuserat "rakt fram"-ljus.
Det bästa är nog ändå en lagom stor LED-ljusramp under nummerskylten ☺

Re:

4
HellboyElvis skrev:Jo fast de LED som "ersätter original" brukar inte fungera särskilt bra för de har ingen fast brännpunkt. Ljuset är fördelat över en större yta på lampan och gör att ljuset diffuseras. Du får visserligen lite bättre "runtomkring"-ljus men inget fokuserat "rakt fram"-ljus.
Det bästa är nog ändå en lagom stor LED-ljusramp under nummerskylten ☺
Köpte en på postorder (från svensk firma). Den var dels för djup och fästet funkade inte, så jag fick sälja vidare. Vet du någon som passar till fronten på en ny(-are) Ceed?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic