Visst ska man göra det man vill med sin bil. Men den bör ju kanske återställas den dag man säljer den. Själv skulle jag inte köpa en beg. bil med utbytt huvudenhet och utan rattkontroller.
Minst åverkan är om du köper en Gaz, höjd 80mm och lägger under passagerarstolen eller fäster på sidan i bagaget.
Kia Ceed har inte många hål i torpeden man kan använda för att dra igenom en strömkabel. Se till så du får rätt kabelarea så att din aktiva bas får ett jämt strömflöde. Fråga där du köper den. Jag köpte min Gaz på BRL.
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs1080a.html finns två modeller som är lite billigare med ett 8" element istället.
Kolla även med ditt inköpsställe om högnivåsignalen funkar som den remotekabel man normalt har för påslag av enheten. Kortast väg är ju att leta upp sladden till en av de bakre dörrhögtalarna och ta signalen där. Då behöver man ett kopplingsschema som visar färg på dessa kablar så man tar rätt. Eller om du kan ta det från baksidan på huvudenheten.
Nu har jag inte gjort det på Kian, min -15 har ett otroligt ljudtryck för att vara original, så jag är ganska nöjd. Vill jag spela högt tar jag vår andra bil, en cabbe med utbytt huvudenhet och Gaz aktiv 10"
Det går ju iaf.