Annons

Problem med backsensorer vid kraftigt regn!

1
När jag backar ut från parkeringen efter att bilen stått parkerad ute i regnet hela dagen så fungerar allt som det ska. Men efter att jag kört omkring ute i regnet under dagen för att sedan lägga i backen då jag ska parkera så piper det och alla backsensorer blinkar på displayen som att nått är galet? I september månad förra året byttes min bakre stötfångare ut pga en parkeringsskada men enligt Göteborgs Lackcenter så var det aldrig någon skada på sensorerna de klarade sig helt oskadda och om de var skadade så borde väll problemet uppstå oftare/hela tiden?
Nått tips på vad jag ska göra, boka tid?
Xceed plug in hybrid 2020
Annons

Re: Problem med backsensorer vid kraftigt regn!

2
Märkte detta första gången igår, den larmade konstant under det att jag backade ur från garageuppfarten. Skulle man tro backsensorn så var det konstant krock under hela tiden jag backade.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Ronnie skrev:Märkte detta första gången igår, den larmade konstant under det att jag backade ur från garageuppfarten. Skulle man tro backsensorn så var det konstant krock under hela tiden jag backade.
Min beter sig ofta så när det är väldigt soligt ute. Pratade med en som har en Sportage och han har samma problem med den. Ett jäkla pipande när man skall backa oavsett om det är något bakom eller inte.

Värt att nämn är att det inte är ALLA sensorer som larmar då utan det kan vara lite olika har jag för mig. Tror inte detta är samma problem som trådskaparens problem.
Kia Niro PP2 2017

7
kallt_kaffe skrev:
Ronnie skrev:Märkte detta första gången igår, den larmade konstant under det att jag backade ur från garageuppfarten. Skulle man tro backsensorn så var det konstant krock under hela tiden jag backade.
Min beter sig ofta så när det är väldigt soligt ute. Pratade med en som har en Sportage och han har samma problem med den. Ett jäkla pipande när man skall backa oavsett om det är något bakom eller inte.

Värt att nämn är att det inte är ALLA sensorer som larmar då utan det kan vara lite olika har jag för mig. Tror inte detta är samma problem som trådskaparens problem.
Hem från jobbet, dagen innan, soligt. Regnade under natten och på morgonen enl. mitt inlägg.
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

8
DavidB skrev:Verkar vara ett universalt problem, vart med om detta på SAAB, KIA och Volvon jag har nu, vid regn då alltså. :)
Min gissning är att sensorerna har alla en fördjupning. När diametern är så liten som den är så tror jag att vattnets kapillärkraft gör så att det ligger kvar. Skulle tro att detta problem enbart uppstår på en stillastående bil som det regnar på....

9
I vilket fall som helst så tror inte jag att man kan få sensorerna utbytta på garantin då det endast visar sig "ibland". Jag tror inte verkstaden hittar felet vid felsökning och då får du istället betala för felsökningen, eller? Denna varnings symbol har visat sig på displayen och enligt instruktionsboken så ska man då kontakta verkstad!
Xceed plug in hybrid 2020
Bilagor
20150604_210519.jpg 20150604_210519.jpg Visad 5236 gånger 288.58 KiB

10
Om det är så att inga felkoder finns och allt fungerar normalt vid kontroll finns det tyvärr inte mycket att göra för verkstaden. Kia ersätter inte komponenter som inte är konstaterat dåliga och man kan inte bara chansa på 9att byta en givare eller ett kablage. Det enda att göra är att vänta tills felet framträder mer frekvent, så att verkstaden får en chans att få fram felet. Själva felsökningen bör inte belasta kunden ekonomiskt, eftersom ett fel har varit aktuellt, men inte kunnat påvisas vid verkstadsbesök. Speciellt med problem med backvarnare då detta är ett känsligt system som relativt ofta kan fela (kända fel).