Annons

Automat+sportläge = HJÄLP

1
Någon som fattar hur den är tänkt att fungera?

I en dsg låda så varvar den ur växlarna samt varvar upp mer vid kickdown (växlar ner ytterligare en växel), men vid vanlig körning så märks det inte att det är sportläge.

På min bil varvar den ur växlarna och växlar upp vid ca 5000rpm oavsett körstil. Jag har endast flyttat spaken till höger spår, jag har inte växlat något själv väl i sportläge. Kör jag lugnt så envisas den med att ligga kvar på ettan i 4500 rpm, först efter jag trycker gasen i botten och den når varvstoppet som den växlar upp. Kickdown funktionen är helt borta, jag måste växla ner själv och sen vid varvstoppet så växlar den upp. Väldigt störande, borde inte kickdown funka i sportläge??
Xceed plug in hybrid 2020
Annons

Re: Automat+sportläge = HJÄLP

3
lsoderlund skrev:Varför inte bara låta lådan ligga i D (automat-läge Drive), så får den sköta växlarna själv och du återfår kikcdown-funktionen? :o

När du för spaken åt sidan är det för att "manuellt" växla, och då är det klart att du förlorar kickdown och att den växlar själv.
För du spaken till det högra spåret så är det sportläge! Men börjar du växla själv så blir det till ett manuellt läge. Då måste du flytta tillbaka den till drive och sen igen till det högra spåret för att få sportläget aktiverat igen enligt bruksanvisningen.

Kanske är det effektboxen från racechip som ändrat detta? :think:
Xceed plug in hybrid 2020