Annons
Annons

Re: Service Nr:5

2
Servade min hos Förenade Motor i Malmö för någon månad sedan (5:e service/15000mil) och fick ge knappt 2700kr. Frågade priset på nästa(6:e) och fick då en uppgift på att det skulle kosta mig runt 4700kr. Antar då att det är något större som ska göras... Förenade Motor i Malmö är för övrigt autoriserade för Kia. Jag har ingen aning om vad tidigare servicar har kostat då jag köpte bilen i slutet av Januari och den hade rullat 10200 mil och nu har den rullat 1200 mil till...

3
Man kan generellt säga att varannan service är dyr och varannan "billig". Den dyrare innefattar oftast bränslefilter, luftfilter och bromsvätska förutom de många kontroll- och justeringspunktera på serviceprotokollet.

Re: Service Nr:5

5
Dyrt och dyrt. Det vill jag inte påstå att det är.
Har du tittat på serviceprotokollet och sett hur många punkter (åtgärder och kontroller) som gås igenom.
Jämför med en Mercedes A-service och se hur många punkter där är och vad den kostar... :shock:

Nu pratar jag bara auktoriserade verkstäder, inte vad man får hos Kalle i svängen.
För det finns inte en chans att icke-auktoriserad verkstad kollar upp kampanjer från Kia som ska göras på bilen, samt kollar om det finns ny mjukvara tillgänglig till bilens styrenheter. Inte heller kan de göra en Karosskontroll.