Annons
Annons

Re: Vinter och kia ceed är ingen bra kombination.

12
bladhet skrev:Skit samma vad servicen på audin kostar.. En kia ceed kan man ju inte äga om man bor i norden för den klarar ju tydligen inte nordisgt klimat.
Kia kanske är billig av en anledning.

Hur svårt är det att få ett återköp på en bil som rullat 2700mil?
Vadå tror du att inga andra bilar har problem i klyan? Gå du å köp dig din begangnade Audi ;)
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

14
RobinSW skrev:
bladhet skrev:Skit samma vad servicen på audin kostar.. En kia ceed kan man ju inte äga om man bor i norden för den klarar ju tydligen inte nordisgt klimat.

Vadå tror du att inga andra bilar har problem i klyan? Gå du å köp dig din begangnade Audi ;)
Jo nog har alla bilar problem.. Men min jävla bil har haft samma problem 4 gånger nu... INTE OKEJ,
Dax att kia löser problemet.

Har haft ett antal andra bilar av dyrare märken och har aldrig haft problem vintertid, inte sommaren heller för den delen.

15
bladhet skrev:
RobinSW skrev:

Jo nog har alla bilar problem.. Men min jävla bil har haft samma problem 4 gånger nu... INTE OKEJ,
Dax att kia löser problemet.

Har haft ett antal andra bilar av dyrare märken och har aldrig haft problem vintertid, inte sommaren heller för den delen.
Vad jag har hört så har dom 3 försök att fixa det om det är samma fel enligt konsumentverket.

Så kolla med dom vad du kan kräva.

16
ja du bladhet ,min har har gått 1.850 mil sedan 21 maj 2010 helt perfekt.sista 2 veckorna har temeraturen- legat mellan minus 15-25 grader ,den har startat helt direkt,så jag är helnöjd ,bilen verkar robust till skillnad emot volvo.bmv.citroen.som jag haft tidigare.mycket småfel på dessa modeller.men på kian ej ett fel hitills helnöjd.
.

17
leber skrev:ja du bladhet ,min har har gått 1.850 mil sedan 21 maj 2010 helt perfekt.sista 2 veckorna har temeraturen- legat mellan minus 15-25 grader ,den har startat helt direkt,så jag är helnöjd ,bilen verkar robust till skillnad emot volvo.bmv.citroen.som jag haft tidigare.mycket småfel på dessa modeller.men på kian ej ett fel hitills helnöjd.
.
Grattis då!! Men nu är då skramlet i framvagnen avhjälpt.. 3 gången gilt!! Helt otroligt.
Men dom sa att om motorlampan lyser igen så är det bara att köra tills jag har vägarna förbi verkstan där dom kan släcka den.. De är vackert.. hahaha

18
bladhet skrev:
JohanL skrev:Kör man korta turer utan att motorn går upp i temp så ska man inte ha en diesel med partikelfilter, oberoende av tillverkare.

Svammel...
Funderar lite på vad du menar med svammel.
Har man partikelfilter så måste det ungefär en gång per tank bränsle genom gå regenerering. För att göra detta måste avgaserna under minst 15 minuter vara så varma att sotet bränns bort. Denna process kan ej påbörjas om inte motorn har kommit upp i arbetstemp.

Detta är fakta och gäller för alla bilar med partikelfilter.

Är ens körmönster då sådan att regenereringen aldrig kan slutföras så passar det helt enkelt inte att ha en bil med detta reningssystem.

Systemet som sitter på kia är inte något de själva utvecklat utan köps in från tredje part. Då det mesta andra i bilen är Bosch så låter det ju troligt att partikelfiltret också är det. Altså samma system som sitter i volvos femcylindriga motorer. Även Audi har bosch som leverantör för detta system.

Så jag undrar om du kan utveckla din kommentar "Svammel" till något konstruktivt?
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

19
Problemet har inte att göra med att partikelfiltret tjottar igen utan att det bildas kondens i rören och då ger den en indikation till tryckvakten att något är fel och sen så börjar motorlampan lysa. Men eftersom jag då kör så bli rören varma och kondensen försvinner men motorlampan och felkoden finns fortfarande kvar.

Det är där kia kommer in i bilden, dom måste programera om datorn i bilarna så att lampan slocknar när kondensen är borta. Men de har dom än inte fått fingrarna ur att göra än. Dåligt tycker jag, då då nästa alla sålda 09 har dom problemen här uppe enligt min återförsäljare.

Du pratar ju endast om när den självrengör partikelfiltret, och faktiskt så märker jag när den för det, den aktuella förbrukningen brukar stiga med ett par deciliter/mil enligt färddatorn. Och då är det ju bara att forsätta köra tills den är klar.