Tror att du ligger på en helt normal nivå vad gäller förbrukningen för våran modell. Att tro på vad tillverkarna skriver är bara dumt. Det finns idag knappt några regler för vad som gäller när tillverkarna kommer fram till förbrukning. Så det kan vara med avstängd AC, minimalt med friktion osv.Torgskräck skrev:Att vinden skulle skicka förbrukningen från 0,48L/mil till 0,74L/mil bara sådär under en och samma färd bara på några sekunder är inte ens en möjlighet.
Ingen konstig lukt runt eller i bilen.
Tankade upp den idag för första gången sedan inköpet.
44,71 L.
83,7 Mil.
Snitthastighet på denna tank enligt färddator 40km/h.
Snittförbrukning enligt dator 0,51L/mil.
Verklig förbrukning 0,53l/mil. (0,534l/mil om man ska vara petig.)
0,57l/mil skulle jag aldrig acceptera, det är ju i trakten för en 2,4d v70, min drog 0,58 sommartid och 0,62 vintertid.
Det min kia drar nu anser jag vara övre gräns då jag har 17 tummare och siffrorna de anger är säkert med 15 tummare, börjar den visa högre siffror får verkstan och kia mappa om bilen, den ska inte dra lika mycket som en bil i stora segmentet, punkt slut!
Att verkstaden kommer kunna göra något åt din förbrukning tror jag inte kommer ske. Det är så många saker som kan påverka förbrukningen. Så att du ligger på 0.53L/mil är bra! Men som sagt, du behöver nog tyvärr byta bil om du förväntar dig ännu lägre förbrukning.
Min bil ligger på 0.6l/mil och det anser jag vara helt OK.