Annons

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

11
xman68 skrev:Om du köper uppgradering så får du ett usb minne. dom fria uppgraderingarna skall göras på verkstad. enligt min verkstad.
I 7 år? Man är ju bara på service vartannat år. Känns ju lite off att behöva bli av med bilen x många timmar för en uppdatering och dessutom boka upp sig på verkstadstid....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

12
Ronnie skrev:I 7 år? Man är ju bara på service vartannat år. Känns ju lite off att behöva bli av med bilen x många timmar för en uppdatering och dessutom boka upp sig på verkstadstid....
Ja, men så fungerar det tyvärr. Uppgraderade min nyligen och de ville ha bilen i 2 timmar. Har kollat med både Kia och med Here (kartleverantören) och det är verkstad som gäller för fria uppdateringar. Borde vara billigare att skicka ut ett USB minne till de som hellre vill göra det själv.
Kia Niro PP2 2017

13
PeterV skrev:När uppdaterades kartorna sist?
kollade hastigt, stod 2014-10-** om jag inte läste på felställe.

EDIT: "Så här hittar du ditt produktserie-ID
Ditt produktserie-ID finns tryckt på insidan av foldern i USB-flashminnets
förpackningslåda."

Hmm vilket USB minne?
USB-minne är bara för de som inte har fria uppdateringar och köper en uppdatering. Helt idiotiskt men man måste lämna in bilen i några timmar för få den fria uppdateringen. Besvärligare för både återförsäljare och kund och säkerligen mer kostsamt för återförsäljare och/eller Kia än att låta den som kan och vill göra uppgraderingen själva.

Och det datum som står 2014-10-nånting är inte kartdatumet utan versionen på GPS programvaran.
Kartversionen är en kombination av siffror och bokstäver (hexadecimalt?) och om den slutar på ***3E7AE så har du senaste kartan. Slutar den på något annat så har du en äldre karta. Som du säkert redan vet så håller du in "inställningsknappen" i ett antal sekunder för att se versionerna av både det ena och det andra.
Kia Niro PP2 2017

15
Jag hade senaste versionen av såväl programvara som kartor, så det är tyvärr bara lite segt med uppdateringarna av vägarna verkar det som eftersom flera vägar som är 2 år gamla inte finns med.

Dock har min GPS lite problem att kalibrera sig. Jag åker uppenbarligen mest bredvid vägarna i både skog och vatten. Tog fyra mil att hitta tillbaka till vägen igen i förrgår, och igår tog det några kilometer.

Har ni haft samma problem?
Kia Ceed SW 1,6 CRDi Special Edition II -15
Casa White

16
lönsamhetskonsulten skrev:Jag hade senaste versionen av såväl programvara som kartor, så det är tyvärr bara lite segt med uppdateringarna av vägarna verkar det som eftersom flera vägar som är 2 år gamla inte finns med.

Dock har min GPS lite problem att kalibrera sig. Jag åker uppenbarligen mest bredvid vägarna i både skog och vatten. Tog fyra mil att hitta tillbaka till vägen igen i förrgår, och igår tog det några kilometer.

Jag har inte upplevt det. Dock har jag inte kört så mycket med den sedan jag uppdaterade till senaste kartorna.

Det man kan tänka sig är ju att antingen så har din GPS dålig noggrannhet eller så är det något fel på kartorna i det område du kör i. Det finns en "hemlig" meny där man kan se lite mer detaljerat vad GPS:en rapporterar. Kommer inte ihåg exakt hur den såg ut men gissar att det går att se beräknad noggrannhet där.

Håll in inställningsknappen tills den visar sidan med program versioner. Håll nu fingret i minst 10 sekunder mitt på skärmen tills det kommer upp något i stil med "test mode" eller "dealer mode" eller vad det nog står. Tryck in koden "123456" för att komma till "hemliga" menyn.
Kia Niro PP2 2017

17
kallt_kaffe skrev:
lönsamhetskonsulten skrev:Jag hade senaste versionen av såväl programvara som kartor, så det är tyvärr bara lite segt med uppdateringarna av vägarna verkar det som eftersom flera vägar som är 2 år gamla inte finns med.

Jag har inte upplevt det. Dock har jag inte kört så mycket med den sedan jag uppdaterade till senaste kartorna.

Det man kan tänka sig är ju att antingen så har din GPS dålig noggrannhet eller så är det något fel på kartorna i det område du kör i. Det finns en "hemlig" meny där man kan se lite mer detaljerat vad GPS:en rapporterar. Kommer inte ihåg exakt hur den såg ut men gissar att det går att se beräknad noggrannhet där.

Håll in inställningsknappen tills den visar sidan med program versioner. Håll nu fingret i minst 10 sekunder mitt på skärmen tills det kommer upp något i stil med "test mode" eller "dealer mode" eller vad det nog står. Tryck in koden "123456" för att komma till "hemliga" menyn.
Tack, jag ska ut och gräva lite i detta. :)
Kia Ceed SW 1,6 CRDi Special Edition II -15
Casa White

18
Uppdateringen görs tydligen vid servicen och hur lång tid tror ni det är till första servicen på min nya Kia Seed 2015. Min Gps va helt kass. Visade fel vägar och fel hastighet överallt . Tjatade i flera månader och fick till slut en uppdatering som va lika dålig som tidigare. Vem fan sköter Kia,s uppdateringar och vad är det för märke ? Jag älskar min bil men hatar min GPS. Någon som vet vad det är frågan om.

19
Kartleverantör är HERE.

HERE är f.d. Navteq (kartleverantör till bl.a. Garmin) som köptes av Nokia 2007/2008 och senare bytte namn till HERE.

Utan att vara 100% säker så uppfattar jag det som att kartorna till Kias navigation uppdateras en gång om året (till skillnad från t.ex. Garmin som väl uppdaterar flera ggr/år). Nu senast i februari. Har man en bil från tiden innan 7-års fria uppdateringar så kan man köpa en uppdatering som man får på ett USB-minne. Har man däremot en bil där uppdateringar ingår så får man boka en tid med sin verkstad där de vill ha bilen i några timmar för att göra uppdateringen.

Jag behövde inte vänta på någon service utan jag knallade bara in på firman där jag köpte bilen och talade om att nu finns det en ny karta och jag vill uppdatera, fick en tid nån vecka senare utan problem.

Sen kan jag inte påstå att jag märkte någon skillnad på nya kartorna. Det jag vet som saknades i de gamla, saknades även i de nya. Jag kunde dock verifiera via informationsmenyerna i GPS:en att kartan verkligen hade uppdaterats.

Jag måste dock säga att kartorna är det minsta problemet med den inbyggda GPS:en. Värre är att den gör konstiga och korkade vägval, i princip helt saknar inställningsmöjligheter och beräknad ankomsttid kan diffa rejält. Jag har försökt använda den inbyggda GPS:en en del i sommar men fått dubbelkolla med Google Maps hela tiden för att undvika allt för dumma omvägar. Nu har jag slutligen gett upp och kopplat in min gamla Garmin istället. Den inbyggda använder jag ibland för att få en karta när jag vill få en överblick hur det ser ut men navigera med den tänker jag inte göra fler gånger.
Kia Niro PP2 2017

20
Hej!
Har haft min Ceed SW 15 Spec Ed 2, i tre veckor nu.
Vill bara varna för att använda navigatorn i Göteborg, den väljer helt orimliga vägar där.
Då jag kör dagligen i GBG så vet jag vilka vägar man kan ta och vill därför testa navigatorn.
Den valde vägar som skulle ta över en timma att köra istället för tjugo minuter.
Så dubbelkolla med Google är mitt tips.
2015 KIA CEE'D SW CRDi Special Edition 2 Casa White