Annons

ceèd 2014 hugger i kopplingen

1
Min Kia ceèd GDI har gått 450 mil och hugger i kopplingen när jag har dragläge både på ettans växel och backen ända sedan jag köpte den ny i dec -14
nu när det är varmare ute så verkar det bli mer sällan, är det någon som vet vad det kan vara för fel??

Verkstaden säger att det sliter in sig.
Annons

Re: ceèd 2014 hugger i kopplingen

2
Nu kanske kopplingen skiljer sig mellan bensin- och dieselmodellerna men jag har då inte upplevt några såna problem under de 700 mil som jag kört sedan jag köpte min Ceed. Det kanske är läge att kolla med en annan verkstad vad de tror. Har för mig att jag läst någonstans man kan få såna problem om det läckt in olja in till lamellerna.
Kia Niro PP2 2017

3
svenne59 skrev:Min Kia ceèd GDI har gått 450 mil och hugger i kopplingen när jag har dragläge både på ettans växel och backen ända sedan jag köpte den ny i dec -14
nu när det är varmare ute så verkar det bli mer sällan, är det någon som vet vad det kan vara för fel??

Verkstaden säger att det sliter in sig.
Bor du på en större ort eller har en annan Kiaverkstad i närheten. Åk till dem och förklara vad som är fel.

"Sliter in sig"? Låter som om de inte gillar garantijobb.....
Är inne på min tredje Kia Ceed (diesel) sedan 2007 och de har aldrig huggit i kopplingen. När jag tänker efter så har nog ingen av de bilar jag köpt nya, före Kia, genom åren (6st) huggit i kopplingen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

7
Hittat felet, för mycket fett vid centrum av lamellerna som skvätte ut på lamellerna, Verkstaden bytte lameller, jag såg dom gamla, såg inte fina ut, har hämtat bilen och kört en kort bit,
och det hugger/vibrerar fortfarande, jag blir så irriterad, provkörde dom inte bilen???? ska åka tillbaka i morgon igen, :evil: :evil: :twisted:

9
Hade en Sportage som högg i kopplingen och dessutom tog väldigt långt ner med kopplingspedalen. Svaret från verkstad blev att "näe, du får väl köra tills det rasar så får vi se vad som hänt" På frågan om det skulle rasa mitt under en semestertripp till Italien så svarade han att det ju inte gick att göra nåt nu för den funkade ju iallafall fall typ. Och om det skulle gå på garantin visste han inte. Det får man se när man plockar ner kopplingen.
Inte helt tillfredsställande svar. Uppenbarligen har KIA lite problem att lösa hos sina återförsäljare.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

10
Drivaxelbyte hjälpte inte, problemet kvarstår.
ÅF var mycket tillmötesgående, jag fick en ny bil en crdi och kört den en vecka och jag är nöjd hur dom löste problemet.

Tur att det finns ÅF som är bra och inte håller på att krånglar.

Blir nog Kia fortsättningsvis om problemen håller sig borta.