Annons

Re: Inbyte

11
Jag tycker det verkar finnas en ganska stor gråzon vad gäller inbyte av bil. Jag har t.ex. köpt bil av handlare som var länsad på standardverktygen. Det får man väl kanske räkna med att det kan vara så, men det tråkiga med det var att i det kittet fanns även bogseringskroken som jag verkligen hade behövt när kopplingen rasade ett halvår senare. :(

Sen har i alla fall jag alltid bytt in bilar som varit påställda och skattade fast man vet att bilhandlaren ställer av bilen det första de gör. Lite halvtråkigt om man precis betalat in skatten några dagar innan. Skulle det t.ex. vara OK att ställa av bilen innan man byter in den? Såg inget om detta i köpekontraktet när jag bytte in min bil men jag vågade inte göra det innan jag bytte in bilen.

Jag kan ju förstå att säljaren tar för givet att sommardäck ingår men har inget sådant påtalats muntligt och/eller skriftligt så är det väl frågan vad som egentligen gäller egentligen. I mitt fall frågade säljaren om det fanns sommardäck och om skicket på dem när han värderade inbytesbilen så det var ju inga tveksamheter att de räknades med i inbytespriset.
Kia Niro PP2 2017
Annons

Re: Inbyte

12
Sen har i alla fall jag alltid bytt in bilar som varit påställda och skattade fast man vet att bilhandlaren ställer av bilen det första de gör. Lite halvtråkigt om man precis betalat in skatten några dagar innan. Skulle det t.ex. vara OK att ställa av bilen innan man byter in den? Såg inget om detta i köpekontraktet när jag bytte in min bil men jag vågade inte göra det innan jag bytte in bilen.
Brukar alltid komma överens med säljaren/leveransavdelningen att få överskjutande skatt tillbaka i handen eller på kontot. Fast det är inget som de påminner dig om oftast (gäller säkert inte alla)
Nu cee'd sw executive, cassa white. :D

Re: Inbyte

13
Får ju säga att alla (handlarna har väl kommit överens om det, finns kanske någon som betalar tillbaka utan tjat) bilhandlare nuförtiden, behåller den skatt (=återbetalning) som finns kvar på fordonet när man byter in.
Så vill man ha den tillbaks den överskjutande skatten får man avtala det med säljaren på det företag man handlar på.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Inbyte

15
Ronnie skrev:Får ju säga att alla (handlarna har väl kommit överens om det, finns kanske någon som betalar tillbaka utan tjat) bilhandlare nuförtiden, behåller den skatt (=återbetalning) som finns kvar på fordonet när man byter in.
Så vill man ha den tillbaks den överskjutande skatten får man avtala det med säljaren på det företag man handlar på.
Jo, fast det hela är ju väldigt luddigt och mycket kunde så enkelt göras tydligt istället för att det är en massa saker som är underförstådda. Det stod ingenting i det jag skrev på när jag köpte min bil att bilen jag bytte in måste vara skattad och påställd vid inbytet. Man undrar ju lite vad bilhandlaren hade sagt om jag hade ställt av min bil dagen innan jag bytte in den? Poängen är att det är lite väl mycket gråzon och jag skulle iaf känt mig nöjdare och tryggare som kund om saker och ting var lite tydligare. Det borde vara bättre för bilhandlaren också. Det kan ju varken vara bra för handlaren eller köparen om det blir konflikter under eller efter bilköpet pga otydligheter som enkelt kunde gjorts tydligare.

I fallet där jag köpte en beg. bil utan bogseringskrok så tyckte bilhandlaren att det inte var hans problem att kunden som bytt in bilen behållt den och lite till. Jag kan ju tycka att det borde vara underförstått att en sådan skulle följt med bilen precis som bilhandlaren som trådskaparen haft en konflikt med tyckte att det var underförstått att sommarhjul medföljer vid inbyte.

Det jag hade hoppats på med mitt inlägg i tråden var att att Christoffer som verkar arbeta som bilförsäljare skulle svara och berätta lite vad normalt är underförstått (eller kanske t.o.m. lagligt reglerat?) gällande såna saker som vilka tillbehör som ska finnas med, om en bil som byts in måste vara skattad och påställd, vad som får skatten när bilen ställs av o.s.v...

Jag tror ingen tjänar på att folk känner sig lurade pga onödiga gråzoner.
Kia Niro PP2 2017
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"