Annons

Är denna nyansskillnad godkänd?

1
En parkeringsskada och bakre stötfångare fick bytas ut och lackas om för en tid sedan.

Vad tycker ni är detta godkänt? Jag vet att det blir skillnad mellan plast och metall men ändå!
Xceed plug in hybrid 2020
Bilagor
20150408_181915-1-1-1.jpg 20150408_181915-1-1-1.jpg Visad 5561 gånger 93.7 KiB
IMG_20150408_184546.jpg IMG_20150408_184546.jpg Visad 5561 gånger 81.41 KiB
IMG_20150408_184226.jpg IMG_20150408_184226.jpg Visad 5561 gånger 64.81 KiB
Annons

Re: Är denna nyansskillnad godkänd?

3
Svårt att säga med bara några bilder. Nyansskillnader kan göra sig synliga i olika ljus och är ibland väldigt svårt att få med på bild så att det syns ordentligt. Hade min gamla Kia inne på omlackning och det blev en jäkla skillnad i nyans. Jag åkte till lackfirman igen och förklarade hur jag såg det och att jag gärna såg att de lackade meryta på ytor runtom den nylackade delen för att lura ögat att nyansskillnaden inte fanns.

Betalade inget för det utan det blev som en reklamation på jobbet.

Att de polerar upp bilen efter lackning vid försäkringsärenden har jag aldrig varit med om. Försäkringsbolaget betalar bara för det som ska åtgärdas. Däremot kan man kanske kräva det för att se om nyansskillnaden smälter in mer.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

4
hnkl skrev:Svårt att säga med bara några bilder. Nyansskillnader kan göra sig synliga i olika ljus och är ibland väldigt svårt att få med på bild så att det syns ordentligt. Hade min gamla Kia inne på omlackning och det blev en jäkla skillnad i nyans. Jag åkte till lackfirman igen och förklarade hur jag såg det och att jag gärna såg att de lackade meryta på ytor runtom den nylackade delen för att lura ögat att nyansskillnaden inte fanns.

Att de polerar upp bilen efter lackning vid försäkringsärenden har jag aldrig varit med om. Försäkringsbolaget betalar bara för det som ska åtgärdas. Däremot kan man kanske kräva det för att se om nyansskillnaden smälter in mer.

Ska lägga upp nya bilder i svagare ljus, dessa bilder va kassa

6
hnkl skrev:Svårt att säga med bara några bilder. Nyansskillnader kan göra sig synliga i olika ljus och är ibland väldigt svårt att få med på bild så att det syns ordentligt. Hade min gamla Kia inne på omlackning och det blev en jäkla skillnad i nyans. Jag åkte till lackfirman igen och förklarade hur jag såg det och att jag gärna såg att de lackade meryta på ytor runtom den nylackade delen för att lura ögat att nyansskillnaden inte fanns.

Som ni ser så är nyansen mörkare än resten av bilen. Dock så varierar det pga olika ljus. Men då det är metallic så är det väll vad man kan vänta sig?

Inte riktigt lika illa som för denna kille:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Bilagor
20150409_071028.jpg 20150409_071028.jpg Visad 5412 gånger 303.61 KiB
20150409_071131.jpg 20150409_071131.jpg Visad 5412 gånger 356.77 KiB

7
Ser att det är en nyansskillnad, inte så stor enligt bilderna men som sagt, man ser oftast bättre om man står och tittar på bilen.

Metalliclack är svårt att lägga på utan nyansskillnad. Så många faktorer som kan spela in. Om jag var du skulle jag i alla fall kolla upp hur det ställer sig till Meryta på omkringliggande delar. Nyansskillnaden kan försvinna helt genom att luta ögat med en mjuk övergång.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

8
När jag lämna in min VW transporter t5 så lacka dom de som var skadat och tona ut, sen polera dom upp hela bilen för att få en så liten skillnad som möjligt, betala ingenting för de.. Lacken är svart metallic och man ser ingen skillnad.... Så de beror helt på hur mycket tid dom lägger ner på lackeringen.

9
Ser nästan likadant ut som på bilderna. Kommer inte ihåg hur min såg ut från början men det är väll olika från märke till märke antar jag.
Bilagor
par_width_post_image1361304935.jpg par_width_post_image1361304935.jpg Visad 5242 gånger 85.6 KiB
Kia_Ceed_SW_Test_2012_jizda_17_800_600.jpg Kia_Ceed_SW_Test_2012_jizda_17_800_600.jpg Visad 5242 gånger 193.8 KiB
kia-ceed-sportswagon-profile.jpg kia-ceed-sportswagon-profile.jpg Visad 5242 gånger 76.95 KiB

10
Så har man varit ute och sne'backat... :oops:

Skadehandläggaren hos min Kiaåterförsäljare hade semester så det blev en fristående verkstad som KIA - FÖRSÄKRINGAR hade samarbete med som fixar, får se hur resultatet blir.

Verkstadschefen som besiktigade min bil sa att han inte trodde de skulle komma upp i självrisksnivå på skadan, låter ju lite förhoppningsfullt ändå :clap:
Cee'd SW 1,6 CRDI Limited Edition aut Infrared reg 140627