Annons

Re: Hämtade min nya Ceed för en timme sedan.

11
Hämtade nya bilen i Mölndal igår och kört ca 15 mil med den på mestadels motorväg, förbrukningen hittills har legat på 0,51 vilket var en positiv överraskning för jag försökte inte åka snålt. :thumbup: Det är så klart allt för tidigt att bedöma förbrukningen.

Det negativa tycker jag är bullernivån som känns allt för hög. :thumbdown: Kan vara att man lyssnar extra noga nu i början
också.
Det mesta är annars positivt, allmänt så känns det som bra kvalitet och mycket bil för pengarna. :thumbup:
16 nya mil imorgon :)
Har precis beställt en ledramp http://extrabelysning.shop.textalk.se/l ... 0w-cree-22
Hoppas att ha den till helgen så jag kan få den på plats.
Har du fått ledrampen på plats Ronnie?
Kia Cee´d 1,6 CRDi SW Special Edition Soltak -15
Annons

12
Raymond skrev:Hämtade nya bilen i Mölndal igår och kört ca 15 mil med den på mestadels motorväg, förbrukningen hittills har legat på 0,51 vilket var en positiv överraskning för jag försökte inte åka snålt. :thumbup: Det är så klart allt för tidigt att bedöma förbrukningen.

Det negativa tycker jag är bullernivån som känns allt för hög. :thumbdown: Kan vara att man lyssnar extra noga nu i början
också.
Det mesta är annars positivt, allmänt så känns det som bra kvalitet och mycket bil för pengarna. :thumbup:
16 nya mil imorgon :)
Har precis beställt en ledramp http://extrabelysning.shop.textalk.se/l ... 0w-cree-22
Hoppas att ha den till helgen så jag kan få den på plats.
Har du fått ledrampen på plats Ronnie?
Jag har för många tummar. :) Jag väntar även på ett sidostycke till rampen, sm var defekt.
Ska kontakta en verkstad imorgon om montering och inkoppling.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

14
Marcus_Turbo skrev:Vilken storlek är där på rampen Ronnie? :)
Det är denna. http://extrabelysning.shop.textalk.se/l ... 0w-cree-22
Hittade en bekant som ska hjälpa mig så fort han sluppit sin feber och influensa...
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Bilagor
vcnjgf.JPG vcnjgf.JPG Visad 2694 gånger 92 KiB

15
Den där automatiska hjälpbromsen vid start i backe, den verkar inte finnas på min -15.

Bränsleförbrukningen på denna är mer än 0,2l mer/mil högre. Förstår att den inte är miljöbil, iaf inte gällande förbrukningen. Jag är glad om jag någon gång kommer under 0,55l/mil oftast ligger den på 0,65l/mil eller högre allt enligt datorn.

Annars är jag nöjd. :)

16
Min 2015 (köpt i december 2014) har hjälpbroms vid start i motlut. Står man still i motlut och släpper bromsen så står den still i några sekunder innan den rullar bakåt. Såvida man inte har backen i då för då tror jag inte det händer.

Vad gäller bränsleförbrukningen så visar min bil efter snart 700 mil 0.59 - 0.60 på färddatorn vid blandad körning. Vid pumpen visar den ofta lite högre än på färddatorn och jag har som lägst hamnat på 0.58 vid pumpen men då var det 40 mil långkörning på den tanken. Det sämsta jag haft är 0.67 vid pumpen och det är med blandad körning. Oftast har jag hamnat runt 0.63.

Det sägs att de drar mer i början och det kanske stämmer men jag tror för min del att det gjort större skillnad att det blivit varmare ute. Jag tycker det har märkts en tydligt skillnad på dagar när det varit typ 5 minus ute jämfört med en dag när det är plus 8 grader. Oavsett vilket så tror jag inte att jag någonsin kommer att komma i närheten av den listade bränseförbrukningen någonsin med denna bil.

I övrigt är jag dock också nöjd. Spolarmunstyckena och torkarbladen lämnar kunde väl dock varit lite bättre.
Kia Niro PP2 2017

17
Kanske ska nämna att min förra bil, en Ceed SW komfort, var extremt snål. Hade 5 mil till jobbet då. Tre mil på 80-väg då den drack 0,41 om man höll denna fart. Resten var på 90-väg och då sörplade den i sig 0,43. Gasade man på och körde den i 110km/h så låg den fortfarande under en halvliter, ca 0,47l/mil. I 120 och uppåt 140 så klarade man sig under 0,6l/mil
Detta ovan är via bilens dator, men med 9000 mil körda så kan jag säga att den stämde för det mesta om man jämför med att man tankar fullt och kollar milen på det viset när man tankar igen...

Den senare noteringen om 0,6l/mil gäller för min nya redan i 80-90km/h...

18
Mitt rekord på farthållare i 1.2mil på 75km/h är 0.38
Detta var på 5ans växel.
Tycker den drar mer på 6an om man ligger under 90km/h
Testa det ni som tycker den drar mycket.

Nu ligger den oftast på 0.56 vid tankning.

Vad har ni för lufttryck i däcken? Min gamla Peugeot hade vi 2.8 och i dörren på ceeden står det 2.2 har jag för mig.
Hur mycket spelar trycket roll?
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

19
De som håller på med ecodriving brukar säga att man kan höja trycket i däcken 0,2 så rullar det lite lättare och drar mindre bränsle. Även om däcksslitaget skulle bli lite mer, så tjänar man in det på minskad bränsleförbrukning. Höjer man mer så kan däcksslitaget öka och överstiga vinsten med mindre förbrukning.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI 2015 SPECIAL EDITION
Dark Gun Metallic

20
En sak man får tänka på när man kollar lufttrycket är att på vissa mackar kan luftpåfyllaren vara väldigt illa hanterad och visa helt uppåt väggarna. Så det kan vara svårt att få rätt tryck. Tänk också på att rekommenderat tryck är när däcken är kalla.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI 2015 SPECIAL EDITION
Dark Gun Metallic