Annons

Hög förbrukning ibland?

1
Tjenare!

Har en ceed 2014 sw 1,6crdi och har märkt att den drar väldigt mycket diesel ibland. Tex idag så körde jag samma sträcka 2 ggr, blandat 70 och 90 väg, åt ena hållet så drog den 0,48 men när jag skulle hem så drog den 0,62. Kollar man mätaren som anger förbrukning så ligger den nästan konstant på ca 0,7 och när man motorbromsar så går mätaren inte ner på 0 utan stannar på 0,1. Men detta är ett fenomen som bara dyker upp ibland.

Är det någon som upplevt nått liknande?
Annons

Re: Hög förbrukning ibland?

3
Det är normalt. Det du upplever är att bilen gör en rening av partikelfiltret. Bilen gör denna rening för att rena filtret när det har bildats för mycket sot. Skulle bilen inte utföra denna rengöring så skulle partikelfiltret sättas igen och bilen stannar och ett dyrt filterbyte alternativt en manuell filterrengöring hos verkstaden utföras.

Som sagt så är denna process helt normal och bilen behöver få göra denna process för att hålla filtret rent. Men man ska komma ihåg att en dieselbil inte är lämpad för korta resor. Mycket stadskörning påskyndar uppbyggnaden av sot i filtret och kan i värsta fall sota igen filtret snabbare än bilen klarar av att rena det.

Som du har märkt så är ett tydligt tecken på att en rening utförs är att förbrukningen stiger ganska kraftigt och förbrukning går aldrig ner till 0 under processen. Så fort reningen är klar så sjunker förbrukningen igen och vid gassläpp så sjunker förbrukningen till 0 igen.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

4
Det räcker med att ha medvind ena hållet och motvind det andra för att få en markant skillnad i förbrukning. Kan iaf vara en faktor.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

6
snik3r skrev:Hur ofta bränner bilen ur partikelfiltret? För den högre förbrukningen kan komma och gå flera ggr i veckan. Dagarna jag kört och verkligen kollat förbrukningen så har det vart vindstilla och det är plan väg jag kör på.
Kör du mycket kortsträckor med mycket kallstarter så bränner nog filtret ur sig upp till en gång i veckan, vid normal körning kanske intervallet ligger på en 40 mil eller nåt.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

7
Häromdagen skulle jag ut på en 10 milatur, efter ca 2 mil så började mätaren visa 0,74l/mil och låg så i ca 30min, sedan gick den ned till 0,51l/mil och där ligger den stadigt nu. Detta skedde vid exakt 32 mil på mätaren .

Ringde min verkstad och frågade om det är någon rening av partikelfiltret, fick svaret att denna bil inte har en dylik funktion, fortsätter den visa höga siffror ville de ha in den för kontroll då något isf är fel.

Innan detta skedde har den visat mellan 0,43-0,48l/mil. Kollar jag tankmätaren så sjunker den väldigt fort jämfört med innan detta hände, mätaren för momentan förbrukning visar strax under 1L/mil hela tiden.

Nu får jag den inte att dra under 0,5l/mil oavsett hur jag kör.

Är datorn i bilen programmerad att visa och i verkligheten dra lite i början och sedan vid ett visst miltal ändra mapp för att minska slitaget på motorn?

Som det är nu drar den mer per mil än en 350kg tyngre v70. Inte bra.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

8
Verkar mysko att dom säger så..
Min SW SE 2015 crdi får lite högre förbrukning emellanåt. Stannar man då så känner man att det luktar mysko om bilen. Typ som brända bromsar eller lameller. Dock aldrig känt nån värme från bromsoken. Frågade om detta på min förra bil, en kia venga crdi. Svaret jag fick var att det var just urbränning av partikelfilter. Dessutom säger många på detta forum och även på andra ställen på nätet, att det är inbränning. Motorn till SE2 borde väl vara samma?? :crazy:
Kia Cee'd SW 2015 crdi 1.6 SE Sand track metallic

9
Jag har också upplevt, speciellt i början, lukten av bränt gummi vid något tillfälle och jag har antagit att det varit partikelfiltret som haft grillfest. Om det märkts tydligt på förbrukningen är ju lite osäker på.

För övrigt så har jag efter 1000 körda mil som bäst kommit ner till 0.57 l/mil (vid pumpen) med en 1.6CRDi och då kör jag blandad körning. Hade svårt att komma under 0.6 när det var kallare ute men det märks ganska stor skillnad på förbrukningen när det är +10 jämfört med -10 ute. Sen tycker jag också man man märka skillnad på om det blåser mycket motvind eller medvind. Så en kall dag med motvind jämfört med en varm dag och medvind kan nog ge lite olika förbrukning.

Sen kan man nog bara drömma om att komma ner i den förbrukning de listar i sina specifikationer (såvida man inte knuffar bilen utför ett stup eller blir bogserad) men det är ju som det är tyvärr. Börjar smått acceptera att runt 0.57 liter/milen (blandad körning) är väl vad jag får räkna med iaf under sommarhalvåret och lite högre på vintern.
Kia Niro PP2 2017

10
Att vinden skulle skicka förbrukningen från 0,48L/mil till 0,74L/mil bara sådär under en och samma färd bara på några sekunder är inte ens en möjlighet.
Ingen konstig lukt runt eller i bilen.

Tankade upp den idag för första gången sedan inköpet.

44,71 L.
83,7 Mil.
Snitthastighet på denna tank enligt färddator 40km/h.
Snittförbrukning enligt dator 0,51L/mil.
Verklig förbrukning 0,53l/mil. (0,534l/mil om man ska vara petig.)

0,57l/mil skulle jag aldrig acceptera, det är ju i trakten för en 2,4d v70, min drog 0,58 sommartid och 0,62 vintertid.
Det min kia drar nu anser jag vara övre gräns då jag har 17 tummare och siffrorna de anger är säkert med 15 tummare, börjar den visa högre siffror får verkstan och kia mappa om bilen, den ska inte dra lika mycket som en bil i stora segmentet, punkt slut!
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.