Annons

Hämtade min nya Ceed för en timme sedan.

1
Ceed SW Special edition med panoramaglastak och sollucka.
Från skattefritt till över 1600kr i årsskatt. Så ägandet blir 8000kr dyrare de första fem åren jämfört med den förra från 2011. I gengäld så är serviceintervallen vartannat år eller 3000 mil. Så det jämnar nog ut sig.

I övrigt så verkar den bra, de tre kilometer jag kört. :D
Ska ta en runda på 14 mil om en stund, återkommer...
Bild
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Hämtade min nya Ceed för en timme sedan.

3
Tack David.

Efter första rundan så upplevde jag den "nervösare" i styrningen. Men när jag valde sportläge, så minskar den väl servoeffekten i ratten och då blev den mer stabil, eller vad man kan säga.

Annars är stolarna bekvämare än i min förra Ceed 2011.
Blåtanden har utvecklats och det är lätt att lägga till nya enheter.
Satt och trixade med röststyrningen och man kan ju byta låt och skifta till radio och även radiomenyerna. Men hur man byter mellan förinställda kanaler har jag inte hittat ännu.
Ljudet i stereon är ännu bättre än i den jag hade innan, både på radio, blåtand och usb. Cd använder jag aldrig...
Valde till vinterhjul, fick Pirelli dubbade 16" 55 lågprofil, lite högre vägljud i dessa än de ballongdäck av märket Hakkapelitta som jag hade på förra.
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

4
Gratulerar till nya bilen! Hoppas du blir nöjd. :)

Har själv märkt att bilen känns lite ostabil. Mycket mer än min gamla Kia PRO ceed 2008. Man känner det väl vid motorvägskörning och det är lite blåsigt. Att ändra servon till Sport hjälper litegrann.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

5
Vad är bra/dåligt efter 4 dagars ägande, jämfört med min Ceed -11:
Positivt:
*
Två plastkrokar i bagageutrymmet så man kan hänga en kasse där och slipper ha påsens innehåll i hela bagageutrymmet.
*Bättre sittkomfort i förarstolen
*Bluetooth som själv ansluter till telefoner i listan med tillagda telefoner.
*Glastaket
*Takluckan
*Navigator
*Backkamera
*Ljudet och ljudtrycket i radio, musik via bluetooth och usb är otroligt mycket bättre.
*Radiomottagningen
*Insteget, man kommer inte mot gummilisten i dörröppningen (slet ut två i förra bilen).
*"Follow me home"-belysningen
*DRL
*Kurvljus
*Nyckeln, bladet vänt ett kvarts varv, den förra kunde gå av, denna lär inte göra det.
*Bilens utseende, rundare och trevligare form

Negativt:
*Ej låsbart handskfack
*Däcktrycksövervakningen
*Ej miljöbil (=skatt från dag 1)
*Verkar ha högre bränsleförbrukning
*Rinner lättare in vatten om man har rutan nere och det är vatten på taket

6
Bränsleförbrukningen på papperet och i praktiken verkar ju inte ha mycket gemensamt tyvärr. Jag har efter 440 mil svårt att tro att jag skulle komma ner i de 0.53 l/mil som de listar för stadskörning ens om jag körde uteslutande landsvägskörning. Jag skulle kanske komma under 0.6 l/mil. Jag har kommit ner i 0.61 som lägst och nu senaste jag tankade hamnade jag på 0.63 l/mil och det är vid blandad körning.

Det lär nog krävas medvind, infällda backspeglar och luftdraget från en långtradare för att nå ner till de fantasinivåer som de listar för landsvägskörning (0.40 l/mil).
Kia Niro PP2 2017

9
Bossebus skrev:Intressant, släng gärna in ett par foton på det när du är klar.
Har ju lite för många tummar gällande bilskruvande, men om jag får det innan helgen ska jag iaf försöka montera den. Får väl dra elen senare...