Efter långa funderingar och letande så blev det en Thule Touring 600.
Med mina Railflush och wingbar så blev det ett lyckligt slut.
Nu fattas det testkörning med packning, skidor och snowboard.
Egenskaper
Titan Aeroskin
Volym 300 liter
Vikt 12 kg
Maxbredd lasthållarrör 80 mm
Maxlast 50 kg
Fästsystem FastClick
Maxlängd skidor 175 cm
Avstånd mellan lastbågar 545-955 mm
Avstånd bakre lastbåge - bakkant takbox 432 mm
Längd 190 cm
Bredd 63 cm
Höjd 39 cm
Annons
Re: Takbox - Thule Touring 600 = perfekt!
2Får man fråga var du köpte grejerna och hur mycket gick kalaset på?
3Hej.oliver skrev:Får man fråga var du köpte grejerna och hur mycket gick kalaset på?
Köpte min Box på mekonomen. Jag fick ett bra pris. 2700 för min Box men den går för ca 3200 kr.
Lasthållarna med Wingbar ca 2500 kr.
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/t ... pa282923sv
Ringde mekonomen och de hjälpte mig att beställa rätt lasthållare till bilen.
4Hej Johan!
Tacksam för svaret. Ska inhandla min första kia inom en viss framtid. Just nu är man bara en beundrare. Till 99% så blir det en sportage. Bagageutrymmet kunde vara större då vi är en familj på 2+2 som gillar att "bilsemestra". Ska garanterat ha mekonomen i åtanke vid takbox-köp.
MVH
Tacksam för svaret. Ska inhandla min första kia inom en viss framtid. Just nu är man bara en beundrare. Till 99% så blir det en sportage. Bagageutrymmet kunde vara större då vi är en familj på 2+2 som gillar att "bilsemestra". Ska garanterat ha mekonomen i åtanke vid takbox-köp.
MVH
5Kul att du ska välja Kia. Jag hade en Kia ceed från 2009 och var bullrig i kupén vid hastigheter över 70. Min nya från 2014 är tyst.oliver skrev:Hej Johan!
MVH
När det gäller Sportage har jag ingen erfarenhet av. Däremot så är bagageluckans fäste normalt på denna model.
På ceed SW så sitter fästet 20 cm in på taket och därför svårt att ha en takBox över 190 cm. (Se bifogad bild) vanligt vis på alla andra bilar så sitter gångjärnen där gasfjädern sitter på ceed SW. Så Kia krånglar till det.
Har du provkört Kia Sportage ännu?
Lycka till.
6Ingen sportage provkörd ännu. Skriver ner ett par rader när jag avverkat min "Kia-debut".
Gott Nytt År!
Gott Nytt År!
7Tips vid provkörning. Åk över 110 på motorväg för att känna på kupéljudet.oliver skrev:Ingen sportage provkörd ännu. Skriver ner ett par rader när jag avverkat min "Kia-debut".
Gott Nytt År!
8Har Biltemas största box(2200mm) och Thules lasthållare på min -14 Ceed Sw.Funkar bra.
9Hur blir det med antennen när man har takbox på? måste man skruva bort den eller går det att vika ner den tillräckligt mycket?
Kia cee`d 1,6 CRDi SW Special edition II Pearl Black -15