Hej!
Undrar är det ingen på forumet vet hur man byter bränsle filter på en ceed 07 diesel, efter all diskus om bränslen o sånt är man lite fundersam särskilt då jag nästan enbart tankar på ok men behöver inte fördjupa oss i den diskussionen här.
Jag har tittat och kommit fram till att filtret ligger längst bak på torpedväggen vid förarsidan jag har lite antaganden hur man ska göra men om någon har erfarenhet kan den gärna komplettera det.
efter som den ligger längst bak och trångt var det antar jag
1. man får ta bort skyddskåpan
2. lossa och ta bort luftfilterlådan och slangarna från den och ev till turbon också eller kanske bara vika undan den
3. lossa vacumslangen till bromsförstärkaren
4. lossa alla kontakter och slangar till själva filtret här undrar jag är det högt tryck i systemet eller det kommer väl inte förran efter den suger väl diesel från filtret om jag förstått rätt.
5. när alla anslutningar är lossade skruvar man loss hela filter hållaren från väggen som tycks sitta med 4 skruvar eller själva filtret med anslutningarna längst upp som verkar sitta med två skruvar (försökte med en ledad nycker men kom inte åt ) och lyfta den ur hållaren?
6 när man väl ska byta filter förfyller man den med diesel genom att hålla för mittenhålet o fylla i bränsle som jag sett via youtube eller är det pumpen längst upp på anslutningsdelen till filtret är till för
är det någon som har gjort detta tidigare som har vetskap om hur man skall göra så tar jag gärna emot tips kanske finns en lättare sätt att göra det också ??
Annons
Re: Hur byter man bränslefilter ceed 07 diesel
2Köpt ett filter å tänkte ge mig på just detta imorrn.
Också tacksam för tips å trix ! =)
Också tacksam för tips å trix ! =)
Cee'd SW 1.6 crdi -08
Re: Hur byter man bränslefilter ceed 07 diesel
3Bytt.
Gjorde typ som TS.
Rätt enkelt, men pilligt.
2. lossa locket till luftfilterlådan
4. lossa alla kontakter och slangar till själva filtret. Inget tryck i dem.
5. när alla anslutningar är lossade skruvar man loss hela filter hållaren från väggen som sitter med 4 bult. behövs lite förlängare å grejer, de understa sitter väldigt dumt till.
6. Pilla ut filtret med hållaren.
7. Skruva loss filtret från hållare. 2 bult.
8. flytta över givaren i botten.
9. montera nya filtret i hållare.
10. montera tillbaka i omvänd ordning
Förfyllde inte med diesel.
Ungefär så =)
Gjorde typ som TS.
Rätt enkelt, men pilligt.
2. lossa locket till luftfilterlådan
4. lossa alla kontakter och slangar till själva filtret. Inget tryck i dem.
5. när alla anslutningar är lossade skruvar man loss hela filter hållaren från väggen som sitter med 4 bult. behövs lite förlängare å grejer, de understa sitter väldigt dumt till.
6. Pilla ut filtret med hållaren.
7. Skruva loss filtret från hållare. 2 bult.
8. flytta över givaren i botten.
9. montera nya filtret i hållare.
10. montera tillbaka i omvänd ordning
Förfyllde inte med diesel.
Ungefär så =)
Cee'd SW 1.6 crdi -08