Annons
Annons

Re: Kia ceed 2011, problem med höger dörr går inte låsa när det blir kallt ute

2
Vi har vår bil i en carport hela året. Får aldrig problem med detta. Har du din i varmgarage, annars, eller var det bara nu?
Du kan ju smörja lite runt själva låset. Men om detta inte hjälper tycker jag du ska snacka med de som sköter din service. Möjligt att de kan kika på detta på garantin (om du har någon kvar).
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

6
Antar att det kan vara centrallåsmotorn som det trängt in fukt i och då hjälper det nog inte så hur mycket man än smörjer de synliga delarna av låsmekanismen. Det sitter, om jag förstått det rätt, en centrallåsmotor i varje dörr.

För lite bilder på hur den ser ut så kolla denna länk http://www.bildelsbasen.se/se-sv/KIA/KI ... otor/Alla/

Förhoppningsvis är väl tanken att de skall vara täta så och det kommit in fukt i en sån så bör det betyda att den inte är tät längre (= trasig) och det borde med lite tur täckas av garantin. (om det nu är det som är problemet)
Kia Niro PP2 2017

7
kallt_kaffe skrev:Antar att det kan vara centrallåsmotorn som det trängt in fukt i och då hjälper det nog inte så hur mycket man än smörjer de synliga delarna av låsmekanismen. Det sitter, om jag förstått det rätt, en centrallåsmotor i varje dörr.

För lite bilder på hur den ser ut så kolla denna länk http://www.bildelsbasen.se/se-sv/KIA/KI ... otor/Alla/

Förhoppningsvis är väl tanken att de skall vara täta så och det kommit in fukt i en sån så bör det betyda att den inte är tät längre (= trasig) och det borde med lite tur täckas av garantin. (om det nu är det som är problemet)
Att jag förslog detta var mer för att utesluta det om man ringer verkstaden. För det kommer de troligtvis att fråga om.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic