Annons

Är min nya bil verkligen ny?!

1
Var på Hedin Bil igår och Köpte en Bil (Har inte fått bilen än, leverans om 1 vecka). Tidigare var jag inne på att köpa en bil som var ett par år gammal så jag köpte 5 rapporter på Carfax.se.

Jag hade en rapport kvar att använda och valde att ta en rapport på den nya bilen som jag ska få och till min förvåning så verkar den ha längre historia än jag trodde. Nedan följer uppgifterna från rapporten, och min första funderingar är, Räknas jag som Första ägare fast än det står i Rapporten att det redan finns en ägare? och kan det verkligen vara en 2015-års modell när den är tillverkad 2014-04? Och varför är den satt i trafik och sendan avställd för ungefär en månad sedan.

2014-11-28 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige.
2014-11-27 I trafik första gången i Sverige.
2014-09-16 Fordon redovisas som försäkrad med tillfällig försäkring som ägs av återförsäljaren.
2014-09-09 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2014-04-09 Fordon forregistrerad i Sverige med registreringsnummer BRU024 men ännu inte i trafik. Fordonet besiktat.
2014-04 Fordon tillverkat.
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Blackline Edition - 17
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business Plus, -16
Kia Ceed 1.6 CRDi SW Special Edition -15
Annons

Re: Är min nya bil verkligen ny?!

2
Din blivande bil ägs av Hedin Stockholm Bil AB och förvärvades den 9/9. Den har ju inte gjort några fler ägarbyten efter det. Varför de ställt på bilen den 27/11 för att sedan ställa av den 28/11 är väl det konstiga i det hela. Hade den ställts på i samband med försäljning så borde det funnits ett ägarbyte registrerat också. Kanske de hade planer på att ha den som demo-bil eller bara råkat ställa på fel bil av misstag?

Sen att den tillverkats i april-2014 och säljs som en 2015 verkar väl kanske lite tveksamt. Vet inte hur det brukar fungera. Min som såldes som 2015 blev registrerad i Sverige i oktober om jag inte minns fel. Var går gränsen? Hur avgör man egentligen om det är 2015 års modell eller en 2014? Det är väldigt bra fråga.
Kia Niro PP2 2017

3
kallt_kaffe skrev:Din blivande bil ägs av Hedin Stockholm Bil AB och förvärvades den 9/9. Den har ju inte gjort några fler ägarbyten efter det. Varför de ställt på bilen den 27/11 för att sedan ställa av den 28/11 är väl det konstiga i det hela. Hade den ställts på i samband med försäljning så borde det funnits ett ägarbyte registrerat också. Kanske de hade planer på att ha den som demo-bil eller bara råkat ställa på fel bil av misstag?

Sen att den tillverkats i april-2014 och säljs som en 2015 verkar väl kanske lite tveksamt. Vet inte hur det brukar fungera. Min som såldes som 2015 blev registrerad i Sverige i oktober om jag inte minns fel. Var går gränsen? Hur avgör man egentligen om det är 2015 års modell eller en 2014? Det är väldigt bra fråga.
Fick det bekräftat under dagen att det är en 2014. Är den tillverkad första halvan av året så är det 2014, andra halvan så är det 2015 har jag läst nånstans. Man kan i varje fall läsa av det i chassinumret. Har en begagnad 2014 årsmodell som gått 1200 mil för 139' så lägga 179' för samma fast ny känns lite mycket. Får se hur jag gör....

4
Den begagnade för 139 måste väl isåfall vara en 1.4 Action?

Hedin har försökt blåsa dig och sälja på dig en förregistrerad 2014. Eftersom dom inte varit ärliga/öppna om detta hade jag lätt dragit mig ur den affären!
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

5
para skrev:Den begagnade för 139 måste väl isåfall vara en 1.4 Action?

Hedin har försökt blåsa dig och sälja på dig en förregistrerad 2014. Eftersom dom inte varit ärliga/öppna om detta hade jag lätt dragit mig ur den affären!
Nädu det var en 1.6 komfort Eco. Och ja den hade så lågt pris att den hann sälja på den tiden det tog mig att ta mig till bilhandlaren.

Nu har jag i varje fall pratat med Hedin Bil och annulerat köpet, tummen up för att de förstod och gick med på det utan en massa tjabbel. Kändes inte helt ok att köpa en 2014 års modell för 180' det blir nog en 2015 års ceed SW special edition ändå, får se vart man hamnar i prisklass då.