Hej alla,
min Ceed SW levererades med PTMS och lagningssats (kompressor och tätningsvätska). I instruktionsboken står att man inte får använda tätningsvätska på hjul med PTMS-ventiler eftersom de kan skadas.
Stämmer detta? Någon mer som har en bil med samma kombination, eller brukar bilar med PTMS levereras med reservhjul?
Annons
Re: Lagningssats och PTMS
2Inte många bilar som kommer med reservhjul idag och alla ska ha TPMS så den kombinationen blir nog vanlig. (Alla har dock inte TPMS via ventilerna utan vissa går på ABS systemet som förändring i hjulets rullomkrets)
Får du punka så ring assistans istället, den tjänsten har du ju betalat för.
Däcklagnings vätskan skulle jag bara spruta in i absoluta nödfall om inte telefonen funkar och man står helt utan hjälp nånstans. Och är det nödfall så kvittar TPMS-ventilen, kostar väl max några hundra för en ny.
Får du punka så ring assistans istället, den tjänsten har du ju betalat för.
Däcklagnings vätskan skulle jag bara spruta in i absoluta nödfall om inte telefonen funkar och man står helt utan hjälp nånstans. Och är det nödfall så kvittar TPMS-ventilen, kostar väl max några hundra för en ny.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
3Tack för förslag, Para. Jag blir dock irriterad om en helt ny bil levereras med grejor som enligt tillverkaren själv inte får användas tillsammans ... det är så hmhm nonchalant. Jag har skickat in ett mejl via återförsäljaren och frågat om det stämmer. Återkommer här när jag har fått svar.
Lagningssats och PTMS
4KIA fortsätter att leverera, dom gav ju även 10000 i bränslecheckar till alla på den enda jäkla macken på marknaden som dom förbjuder kunderna att tanka på hahaha 
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
5När var hur? 10000 i bränslecheck? Ja tackDavidB skrev:KIA fortsätter att leverera, dom gav ju även 10000 i bränslecheckar till alla på den enda jäkla macken på marknaden som dom förbjuder kunderna att tanka på hahaha
Lagningssats och PTMS
6Det var förra året dom hade en kampanj om man köpte en ny KIA en OKQ8 check hahaha samtidigt avråder dom kunderna att tanka just där 
Volvo V70 D2 Momentum -14
7Efter dessa utvikningar från andra forumgäster om bränsle, som ju tråden inte handlar om egentligen, kan jag nu meddela att Kia har svarat på min fråga. Frågan var ju om man kan använda lagningssats med tätningsvätska på hjul som har PTMS-ventiler. Enligt instruktionsboken till min Ceed SW 2014 kan man inte det. Men enligt mejlsvar på min fråga till Kia, svaret kommer från återförsäljaren, så kan man det. Olämpligheten i att använda lagningssats till PTMS skulle gälla gamla versioner av TPMS.
Kommentarer från er andra i forumet?
Kommentarer från er andra i forumet?
8Beklagar lite offtopic tidigare. Vad är skillnaden på TPMS och PTMS?
Har PTMS ersatt TPMS och klarar alltså lagningssatsen?
Har PTMS ersatt TPMS och klarar alltså lagningssatsen?
9Jag tror PTMS i denna tråd bara är en felskrivning av TPMS.
För övrigt så står det följande på sidan 6-23 i instruktionsboken ang. TPMS och tätningsmedel:
"VIKTIGT
Vi rekommenderar att du endast använder tätningsmedel som är godkänt av Kia.
Tätningsmedlet måste tas bort från fälgen och lufttrycksensorn och även från däcket om du inte ersätter det med ett nytt."
För övrigt så står det följande på sidan 6-23 i instruktionsboken ang. TPMS och tätningsmedel:
"VIKTIGT
Vi rekommenderar att du endast använder tätningsmedel som är godkänt av Kia.
Tätningsmedlet måste tas bort från fälgen och lufttrycksensorn och även från däcket om du inte ersätter det med ett nytt."
Kia Niro PP2 2017
10Ja, det var en felskrivning. TPMS för Tyre Pressure Monitor(ing) System skulle det vara. Beklagar förvirringen. Sen undrar man ju lite hur det går till att ta bort tätningsmedlet från en TPMS-ventil, och ev från däcket, när medlet har fått gosa till sig några timmar eller något dygn ...