Annons

Re: Igensatta bränslefilter

41
Preem är det man absolut inte skall tanka.
Flertalet andra märken (VAG, Volvo & BMW) rekomenderar ej sina kunder att tanka Preems Diesel, de har även mest inbladning av RME.

De jobbbilar vi har på mitt arbete, Peugeot, Audi och Volvo har samtliga fått byta bränslefilter i förtid, detta med tankning från Preem och OKQ8. Så detta är inget som är specefikt för Kia. DEt man ändå måste medge är att deras filter faktiskt fungerar, de har ju gjort sin uppgift, den sörjan som blir vill man ju inte ha i motorn

Bilden visar det som fanns i ett av filtren på en Volvo V70 vi har på jobbet. Detta vill man inte ha i motorn!!
Bilagor
imagesCAD0ABNN.jpg imagesCAD0ABNN.jpg Visad 5486 gånger 5.77 KiB
Annons

42
lsoderlund skrev:Preem är det man absolut inte skall tanka.
Flertalet andra märken (VAG, Volvo & BMW) rekomenderar ej sina kunder att tanka Preems Diesel, de har även mest inbladning av RME.

De jobbbilar vi har på mitt arbete, Peugeot, Audi och Volvo har samtliga fått byta bränslefilter i förtid, detta med tankning från Preem och OKQ8. Så detta är inget som är specefikt för Kia. DEt man ändå måste medge är att deras filter faktiskt fungerar, de har ju gjort sin uppgift, den sörjan som blir vill man ju inte ha i motorn

Bilden visar det som fanns i ett av filtren på en Volvo V70 vi har på jobbet. Detta vill man inte ha i motorn!!
Säker på att just den bilden är från er firmabil?
Bilden du lagt in är publicerad av Vi Bilägare, den finns även på ett par platser till bl.a. i detta forum http://www.husbilsklubben.se/forums/t83209/
Det fanns en bild till på samma bakterieklump
Bild
Bakterietillväxt i en dieseltank är inte så konstigt, faktiskt, det förekommer, speciellt om man har vatten i tanken..

På min arbetsplats har vi ca. 8 mindre Peugeotskåpbilar och 5 Nissan Primastar, två mindre lastbilar/flakbilar samt en gammal stor Volvolastbil. Alla tankas med diesel från Preem. Vi har än så länge inte behövt byta filter i förtid...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

43
lsoderlund skrev:De jobbbilar vi har på mitt arbete, Peugeot, Audi och Volvo har samtliga fått byta bränslefilter i förtid, detta med tankning från Preem och OKQ8. Så detta är inget som är specefikt för Kia.
Har haft mail-kontakt med OKQ8 och de har liiite annan uppfattning...
OKQ8:s svar:

"Hej

Tack för ditt mail.

Vi ser inget problem med att fortsätta tanka hos oss då vi uppfyller satta krav och standarder (EN 590).
Vi kontrollerar löpande vårt drivmedel och ser inga avvikelser eller kvalitetsbrister. Inget tyder på att det är fel på bränslet.

Problemet berör i huvudsak en tekniklösning, framförallt från KIA och Hyundai.

Med vänliga hälsningar

OKQ8 Kundservice "

Som synes pekar OKQ8 framförallt ut KIA (och Hundai som delar motorer med KIA). Så att något annat märke skulle ha i närheten av lika stora problem som KIA tror jag inte på.

Igensatta bränslefilter

44
Det verkar ju ha blivit en liten infektion mellan KIA/Huyndai oc OKQ8 ;) faktum är ju att bla Ford och Volvo har samma problem men det tas väl inte upp lika mycket då det verkar som att alla kunder får nya filter utan massa skitsnack och vad gäller Volvo så verkar dom ju iaf hålla över 3000 mil (bytesintervall 6000 mil) Volvos tanka mackar innehåller även den samma diesel som finns i OKQ8 pumparna.
Men som sagt så kommer alla mackars diesel att ge samma problem med nya miljöregler som säger att inblandning av RME måste ökas.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

45
Ska man vara orolig även om man enbart använt diesel från jet?

Känns ju konstigt om man ska behöva åka mer än man ska bara för att spara filtret. Vill inte ta omväg för att åka till jobbet.

Detta sa säljaren inget om. Han uppmanade oss att köpa dieseln trots att vi kör ca 1500 mil/år.

Re:

46
Mange76 skrev:Ska man vara orolig även om man enbart använt diesel från jet?

Känns ju konstigt om man ska behöva åka mer än man ska bara för att spara filtret. Vill inte ta omväg för att åka till jobbet.

Detta sa säljaren inget om. Han uppmanade oss att köpa dieseln trots att vi kör ca 1500 mil/år.
OKQ8 och Tanka är de bolag som jag hört nämnas i samband med KIAs problem med bränslesystemet. Men så småningom kommer ju alla bolag att öka inblandningen av RME och då finns ingenstans att åka, men det verkar KIA strunta i.

47
En produkt som denna hade väl inte kommit på marknaden om biodiesel var så väldans bra http://www.wynnsbutiken.com/dieselbakte ... ocide/85-0
Wynns Fuel Biocide dödar och eliminerar effektivt dieselbakterier/alger i bilens eller båtens bränsletank och filter. Används i förebyggande syfte eller vid akuta problem mot mikroorganismer i dieselbränslet som innehåller FAME biodiesel RME. Rekommenderas till alla diesel fordon som bilar, husbil, taxi, lastbilar, skogs och lantbruksmaskiner, marina motorer, dieselbåtar inombordare som utombordare. Många Åkerier, Taxibolag och Marina båtägare använder idag Wynns Fuel Biocide för att hålla bränsleledningar, bränslefilter och dieseltankar rena från alger och bakterier i förebyggande syfte.

Sedan är det ju väldigt mycket med problem gällande RME, verkar finnas ju överallt där det finns en dieselmotor.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... ngen-37698

http://www.akeritidning.se/svensk-akeri ... r-ansvaret

Även det marina får sitt: http://www.maringuiden.se/forum/topic/7 ... ller-inte/

Skogsfolket: http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=6878

Volvoforum: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=34659

Hittade även denna text på nätet. Tyvärr så är det oklart med en källa till texten.
"Bilar för RME kan köras med RME och diesel i tanken i vilka blandningsförhållanden som helst. Att gå från att ha kört bara diesel under flera år till RME kan dock ge bekymmer. Det beror på att RME fungerar som ett lösningsmedel. Diesel ger små mängder sediment och avlagringar som löses upp av RME-bränslet och fastnar i bränslefiltret. För att gå från diesel till RME får man pröva sig fram försiktigt med små mängder/liten andel RME i början för att sedan succesivt öka andelen."
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

48
Jag uppfattar det som att du Ronnie skyndar till KIAs försvar, men grundat på de exempel du ger så blir trovärdigheten tyvärr inte så hög.

- Exemplet från VIB handlar om körning på ren RME.
- Övriga exempel gäller bakterie/algbildning, ett känt problem med diesel där tillsats av RME förvärrar problemet.

Det bränsle som KIA nämner i sitt brev är diesel med låginblandad RME (tror det handlar om 5-7 %), alltså inte ren RME. Problemet som uppstår är heller inte igensatt bränslefilter pga. bakterie/algbildning, utan KIAs bränslefilter sätts enligt oberoende laboratorieundersökningar igen av oxiderad RME.

Problem med igensatt bränslefilter pga bakterie/algbildning kan drabba vilket dieselfordon som helst och framförallt fordon som periodvis står stilla. Däremot verkar problemet med igensatt bränslefilter pga oxiderad RME vara förbehållet KIA och Hundai.

49
Rotortech skrev:Jag uppfattar det som att du Ronnie skyndar till KIAs försvar, men grundat på de exempel du ger så blir trovärdigheten tyvärr inte så hög.

- Exemplet från VIB handlar om körning på ren RME.
- Övriga exempel gäller bakterie/algbildning, ett känt problem med diesel där tillsats av RME förvärrar problemet.

Det bränsle som KIA nämner i sitt brev är diesel med låginblandad RME (tror det handlar om 5-7 %), alltså inte ren RME. Problemet som uppstår är heller inte igensatt bränslefilter pga. bakterie/algbildning, utan KIAs bränslefilter sätts enligt oberoende laboratorieundersökningar igen av oxiderad RME.

Problem med igensatt bränslefilter pga bakterie/algbildning kan drabba vilket dieselfordon som helst och framförallt fordon som periodvis står stilla. Däremot verkar problemet med igensatt bränslefilter pga oxiderad RME vara förbehållet KIA och Hundai.
Jag skyndar inte till Kias försvar, men om jag har ett forum om Kia så vill man ju tro det bästa, jag har ju inte forumet för att bli rik på reklam, vilket du ser på avsaknaden av reklam, utan för att jag gillar märket... :)

Tror däremot att detta är ett problem, inte enbart för Kia, däremot kanske Ki/Hyundai och några till som det börjat på, lär nog debatteras en hel del när Audi, Mercedes och BMW får detta med, det kommer...
Men självklat fokuserar man ju här på Kia i ett forum för Kiaägare.
Förresten, vad har du själv för Kia? Har du själv problem med bränslefilter?

Jag är inne på min andra Kia Ceed diesel sedan 2008. Har haft diverse andra problem med den förra, men inget med bränslet på någon av dem. Har nog tankat Jet, nu med namnet Ingo till 100% sedan första Kian.

50
jonjak skrev:
s_himself skrev:När jag köpte min Ceed så nämnde säljaren att filtret aldrig behöver bytas eftersom det renar sig själv?

Blir man lurad av Kia?
Partikelfiltret...

Uups! Jag var visst lite snabb i tankarna och blandade ihop filtertyperna :oops:

Själv tankar jag där det är mest bekvämt/praktiskt. Jag har en OK/Q8 precis där jag bor och tankar då givetvis där på vägen till jobbet. Inte vill jag sätta mig och köra till en Statoil som ligger helt fel bara för att KIA har problem med bio+ bränsle och sina filter. Ska jag som KIA ägare behöva tanka på specifika mackar bara för att jag äger en KIA?

Nu verkar ju visserligen problemet även råda hos andra märken också. Men det känns fult att bara kunna skicka ut ett brev och säga till sina kunder att tanka på Statoil för att frånsäga sig garantier om något skulle uppstå.

Känns även lite som lobbying verksamhet :) Vad tjänar Statoil på detta om alla KIA ägare ska tanka hos dom. Kan ju inte vara OK att göra så här. Eller tänker jag galet?
Kia Cee'd Sw comfort -13