Annons

Kia ceed köp

1
Har kollat på en Kia ceed premium diesel (128hk) -12 (Gamla modellen), är detta ett bra köp den här gått 7000 mil och är utseendemässigt i nyskick. Vi kör ca 1500 mil om året frugan pendlar med bilen ca 2 mil landsväg till och 2 mil från jobbet varje dag. Den ligger ute för 134500:- men är ner på 120000:- just nu, låter detta vettigt?? Hur är det med partikelfilter, ska det bytas eller håller det hela bilens livslängd??
Något speciellt jag ska kolla på nästa gång jag provkör den??
MVH
Annons

Re: Kia ceed köp

2
Föreslår att du läser trådar om bränslefilter, en tråd ligger under "Nya Ceed", men problemet verkar gälla alla 1,6 och 1,7 CRDI motorer. Finns också en egen avdelning enbart för dessa filterproblem. Har själv blivit bärgad en gång och haft bilen inne en andra gång då jag lyckades köra till verkstad själv. I övrigt är jag nöjd med bilen. I ditt läge skulle jag avvakta utgången på det här innan jag slog till.

Kia ceed köp

3
Hinner bilen få upp normal arbetstemp under varje 2 mils resa så är det nog ingen fara med partikelfiltret, se till att köra en lite längre sväng då och då så filtret hinner rengöra sig med. Korta resor där motorn inte hinner bli varm det är rena döden för partikelfiltret :)
Annars så är väl 7000 mil inget att vara rädd för men kolla gärna upp vad kommande servicar kostar då dom kan vara kostsamma.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

4
Är 120000:- rimligt för denna bilen?? Vad är det för skillnad på premium och komfort modellen? Viken var dyrast i nypris? Hur är det med alla småfel som fanns från börjar som till ex rosten, är dessa bortbyggda till den sista modellen??

Här är specen på bilen

Kia Cee´d 1.6 CRDi SW Premium
Mätarställning: 7549 mil
Färg: Beige metallic
Karosseri: Kombi
Info: Diesel, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, En ägare, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, LM-fälgar, Rails, Servostyrning, Stolvärme fram, Svensksåld, Xenonstrålkastare, Parkeringssensorer, Bluetooth handsfree

5
Priset är väl normalt skulle jag tro. Min bil som var en Kia Pro Ceed 2008 låg ute hos bilhandlaren för 94.900kr och hade gått cirkus 7000 mil. Vinterdäck och med giltig garanti kvar.

Nu är den du kollar på en -12 så priset stiger ju pga det eftersom nybilsgarantin sträcker sig fram till 2019.
Dock så är det inte original xenon på den bilen som du fått i beskrivningen. Det är vanliga halogen. Personen kan dock ha xenonkonverterat men det är inte lagligt och går ej igenom en besiktning.

Jag hade inga problem med rost på min gamla kia pro ceed. Helt rostfri. Vet inte hur det är med kombi-modellen. Finns väl fall där det förekommit rost på bakluckan men som går på garantin.

Sen Bluetooth handsfree tror jag inte finns på den modellen..? Någon som ägt denna modell får gärna kommentera det mer exakt, men tror inte det finns tillgänligt.

Vet tyvärr inte alla skillnader på Komfort vs Premium.

Men kolla att servicearna är gjorda korrekt. Rätt antal mil /datum. Man kan ringa till en kia-verkstad och fråga om nybilsgarantin om den fortfarande är giltig.
Senast redigerad av hnkl den 03 nov 2014, 10:17, redigerad totalt 2 gånger.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

6
Dubbelpost**
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

8
hnkl skrev:Sen Bluetooth handsfree tror jag inte finns på den modellen..? Någon som ägt denna modell får gärna kommentera det mer exakt, men tror inte det finns tillgänligt.

Jag har en ceed premium diesel (128hk) -12 och den har bluetooth handsfree. Funkar både för att tala i och att streama musik från mobilen.

Sista året som "gamla" Ceed såldes så sålde man dom som "premium edition", vilket i stort sett var det gamla komfortpaketet, med lite mer saker. Några lister utvändigt är svarta, plasten runt stereon invändigt är svart "pianolack", det är "halvskinn" i stolarna. Minns inte vad skillnaden var utrustningsmässigt.

/Mek
Kia cee'd sw Premium Edition 2012 Piston grey

9
Jo det är klart men då pratar vi 89hk motorn och det är inget alternativ, 127hk ligger ute för runt 160000, men jag ska tillbaka till firman imorgon och har för avsikt att försöka få ner den till 110 i alla fall, enligt vädering på bilpriser.se så är 110-120000 rimligt pris hos bilhandlare.

Det man läser annars om Ceeden är ju bullernivån, ni som har den och kört mycket hur är bullret?? Är det i nivå som är rimlig eller ligger det långt över???

10
Mek skrev:
hnkl skrev:Sen Bluetooth handsfree tror jag inte finns på den modellen..? Någon som ägt denna modell får gärna kommentera det mer exakt, men tror inte det finns tillgänligt.

Jag har en ceed premium diesel (128hk) -12 och den har bluetooth handsfree. Funkar både för att tala i och att streama musik från mobilen.

Sista året som "gamla" Ceed såldes så sålde man dom som "premium edition", vilket i stort sett var det gamla komfortpaketet, med lite mer saker. Några lister utvändigt är svarta, plasten runt stereon invändigt är svart "pianolack", det är "halvskinn" i stolarna. Minns inte vad skillnaden var utrustningsmässigt.

/Mek

Okej så det är så det ligger till, är du nöjd med din?? Kan du rekommendera mig att köpa den?? Hur ser du på bullernivån?