Annons

Igensatta bränslefilter

11
disengaged skrev:Jag har en Ceed från 2011 som gått 12000 mil och har alltid tankat OKQ8 eller Tanka och har inte haft några som helst problem, kan det vara så att inte alla deras stationer har samma diesel, eller är detta ett problem som uppstått senaste året?
Problemet gäller i princip bara nya ceed vad jag förstått.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Igensatta bränslefilter

12
Jag fick även förklarat för mig att dieseln KAN skilja sig mellan mackarna. Sen om det stämmer eller inte, vet jag tyvärr inte. I Norrland använder man tydligen inte denna typ av diesel. Man har sett problemet runt Gävle och neråt i Sverige där denna diesel används. Ett av problemen sägs vara kylan. När det börjar bli kallt, bildas det klumpar/"snorloskor" i OKQ8's-diesel som sedan täpper igen filtret. I norra Sverige väljer man helt enkelt att inte använda denna diesel då kylan är mer påtaglig och håller i sig längre jämfört med söderut. KIA hade iallafall sett en tydlig gräns vid Gävle, sa de. Finns det några KIA-ägare i Norrland som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Re: Igensatta bränslefilter

13
Har fått samma brev
Har tankat på bensinbolaget hela tiden utan problem
Blir dock lite förvånad över deras rekommendationer , utifrån när jag köpte bilen ny juni 2013 så fick man ett Kort på bensinbolaget på 10000 kr som en kampanj ....
:?
Jag har ca 2000 kvar , får väl köpa korv för resterande summa i stället för drivmedel 8-)

KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013

14
Har nästan bara tankat på jet (numera) ingo på min ceed så -14. Undrar om det är bättre än okq8?

Har kört 1000 mil och har inte haft problem ännu.

15
Upplevde något liknande de beskriver som symptom i torsdags. Försökte starta bilen, ingenting hände. Väntade 15 sek och då startade bilen. Vi acceleration tyckte jag ingenting hände (kontrollerade tom. så att inte handbromsen låg i).
Bilen är splitt ny och har endast rullat 200 mil. Tankar enbart på OKQ8. Står ju i brevet att de byter bränslefiltret. Frågan är om man ska behöva göra det redan efter 200 mil, hur eller hur?

Igensatta bränslefilter

16
Nej du har något annat fel det är garanterat inte filtret efter 200 mil :)
Tips om du har manuell, se till at kopplingen är helt nertryckt annars så startar inte bilen, startmotorn kopplas inte ens in. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013