Annons

Luktar avgaser i bilen till och från?

1
Fick just vår Kia ceed 2011. Märker första dagen att det luktar avgaser el något liknande i bilen till och från. Ingen stark doft uppenbarligen då frugan inte märker den men jag noterar något i kupéluften. Trodde först det var utifrån men det uppkom inte enbart under stadskörning. Verkar förvärras av att öka på luften in.

Förslag på hur man går vidare i undersökningen? Känns lite obehagligt att avgaser ev smiter in i bilen. Har ju nybilsgaranti kvar så borde väl eg bara vara att rulla in och be dem se över saken?
Annons

Re: Luktar avgaser i bilen till och från?

5
volvo51 skrev:Det beror på hur långt du kör,motorn måste vara varm.
Du ser att bränsleförbrukningen blir betydligt högre(på färddatorn)så länge det pågår.
Lukten kommer in via friskluftintaget.
Har bara haft bilen i 2 dagar så svårt att sia något om förbrukningen är högre. Den snittar på 0.63 någonstans blandad körning vilket i o för sig känns lite högt men betydligt högre än väntat är det ju inte direkt heller?

Lukten kommer o går och måste nog säga det luktar mer som avgaser än något bränt.

7
volvo51 skrev:Om du ställer färddatorn i momentan förbrukning(med knappen på ratten)så ser du förbrukningen i samma sekund som du kör.
Obs. att motorn måste vara varm innan förbränningen startar.
När den förbränner brukar den dra över 1l/mil och går inte ner till 0 när du släpper gasen helt.
Då kan jag säga direkt att det inte är detta som sker då jag oftast kör med denna information påslagen.

8
Garanterar från vevhusventilationen ! Efter en service på min bil märkte jag att det luktade avgaser i bilen! Luktade inte när man körde, men på tomgång så stank det i kupén! Påtalade detta och som vanligt så fick man höra " så skall det vara" ha ha i helvete heller!!

Sa till dom att kolla vevhusventilationen, detta var de mkt skeptiska till men gjorde det motvilligt ! Oj då en slang var inte på rätt plats! Så be din verkstad att kontrollera detta
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5