Fick just vår Kia ceed 2011. Märker första dagen att det luktar avgaser el något liknande i bilen till och från. Ingen stark doft uppenbarligen då frugan inte märker den men jag noterar något i kupéluften. Trodde först det var utifrån men det uppkom inte enbart under stadskörning. Verkar förvärras av att öka på luften in.
Förslag på hur man går vidare i undersökningen? Känns lite obehagligt att avgaser ev smiter in i bilen. Har ju nybilsgaranti kvar så borde väl eg bara vara att rulla in och be dem se över saken?
Annons
Re: Luktar avgaser i bilen till och från?
2Det är troligen partikelfiltret som rengjörs. Om det är en diesel.
3Det är en diesel. Men hur länge rengörs filtret? Det har luktat till och från i åtminstone två dagar. Verkar lite konstigt. Kommer "skiten" in i bilen alltså när det rengörs?
4Det beror på hur långt du kör,motorn måste vara varm.
Du ser att bränsleförbrukningen blir betydligt högre(på färddatorn)så länge det pågår.
Lukten kommer in via friskluftintaget.
Du ser att bränsleförbrukningen blir betydligt högre(på färddatorn)så länge det pågår.
5Har bara haft bilen i 2 dagar så svårt att sia något om förbrukningen är högre. Den snittar på 0.63 någonstans blandad körning vilket i o för sig känns lite högt men betydligt högre än väntat är det ju inte direkt heller?volvo51 skrev:Det beror på hur långt du kör,motorn måste vara varm.
Lukten kommer o går och måste nog säga det luktar mer som avgaser än något bränt.
6Om du ställer färddatorn i momentan förbrukning(med knappen på ratten)så ser du förbrukningen i samma sekund som du kör.
Obs. att motorn måste vara varm innan förbränningen startar.
När den förbränner brukar den dra över 1l/mil och går inte ner till 0 när du släpper gasen helt.
När den förbränner brukar den dra över 1l/mil och går inte ner till 0 när du släpper gasen helt.
7Då kan jag säga direkt att det inte är detta som sker då jag oftast kör med denna information påslagen.volvo51 skrev:Om du ställer färddatorn i momentan förbrukning(med knappen på ratten)så ser du förbrukningen i samma sekund som du kör.
8Garanterar från vevhusventilationen ! Efter en service på min bil märkte jag att det luktade avgaser i bilen! Luktade inte när man körde, men på tomgång så stank det i kupén! Påtalade detta och som vanligt så fick man höra " så skall det vara" ha ha i helvete heller!!
Sa till dom att kolla vevhusventilationen, detta var de mkt skeptiska till men gjorde det motvilligt ! Oj då en slang var inte på rätt plats! Så be din verkstad att kontrollera detta
Sa till dom att kolla vevhusventilationen, detta var de mkt skeptiska till men gjorde det motvilligt ! Oj då en slang var inte på rätt plats! Så be din verkstad att kontrollera detta
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
9Misstänker något sådant också. Den ska in på verkstaden idag. Håller tummarna för att jag inte ska få någon bullshit till svar.
10Tillbaka från verkstaden. De har tittat runt och kört några km utan att finna någonting. Alltid lika roligt med problem som uppkommer då och då. Förslaget som gavs ovan fnös tjejen i receptionen bara åt. "De där onlineforumen är ju fyllda med amatörer".