Annons

ABS + ESP OFF

1
Har problem med att ABS lampa samt ESP lyser upp. Det började med att dessa tändes tillsammans någon gång men försvann oftast då jag stängt av bilen. När jag vrider på tändningen så slocknar oftast ABS lampan precis innan jag startar bilen då tänds den igen.

Känns som att dessa har blivit sämre med tiden då det endast var lite då och då innan men nu lyser de som sagt konstant.

Har en OBD2 läsare med enkel programvara men denna klarar inte av att ta ut ABS status, finns det någon sådan programvara eller har någon en susning om vad det kan vara
Annons

Re: ABS + ESP OFF

4
Hybenos skrev:Har problem med att ABS lampa samt ESP lyser upp. Det började med att dessa tändes tillsammans någon gång men försvann oftast då jag stängt av bilen. När jag vrider på tändningen så slocknar oftast ABS lampan precis innan jag startar bilen då tänds den igen.

Känns som att dessa har blivit sämre med tiden då det endast var lite då och då innan men nu lyser de som sagt konstant.

Har en OBD2 läsare med enkel programvara men denna klarar inte av att ta ut ABS status, finns det någon sådan programvara eller har någon en susning om vad det kan vara

Låter som det kan vara någon databox som är trasig alt. glappar.

5
Lite gammal tråd men lyfter upp den. Jag har samma problem. Har dock garanti. Bilen har nu varit på verkstaden en hel arbetsvecka utan att felet har åtgärdats. Verkstaden får inte byta reservdel av Kia förrän de har programmerat om ABS-styrenheten på en massa olika sätt. Någon ersättningsbil får jag inte. Är ganska less på Kia nu och någon ny Kia i framtiden lär det inte bli efter detta.
Ceed SW EX Komfort 1.6 CRDI ECO -11

6
har haft problem med bromsljuskontakter, kontakterna tappar jord. detta brukar dock åtgärdas som serviceåtgärd, berörda ägare på utskick och blir ombedda att komma in kostnadsfritt.

många lustiga fel har även berott på jordpunkter, primärt dom två som sitter på vänster fjädertorn i motorutrymmet. dom ärgar och rostar rätt lätt.

är det något fysiskt fel på bilen, förutom att ABS och ESP stängs av?

mvh John

7
john_w skrev: är det något fysiskt fel på bilen, förutom att ABS och ESP stängs av?
Ja, när dessa lampor lyser kan:
* styrservon vara trög
* växlingsindikatorn säga att jag ska växla upp till högre växel fastän jag redan har den i den högsta
* hastighetsmätaren hoppa till i hastighet fastän jag kör i konstant fart
* inte kunna sätta på farthållaren eller att farthållaren slutar hålla hastigheten

8
låter mer och mer som problem med jordpunkter, då brukar en massa lustiga fel poppa fram.
har även träffat på en c'eed där det blev ett intern fel i stereon, och den började påverka EPS:en (elektriska styrservon) så en del varningslampor tändes. bara en tanke.

har du haft nått vattenläckage i bilen?

9
john_w skrev: har du haft nått vattenläckage i bilen?
Nej, aldrig. Pratade med vekstaden idag. De säger att ABS-styrenheten behöver bytas. Kostar 16.000:- exl. moms. Tur man har garanti kvar.
Skriv svar

Återgå till "Problem"