Annons

Backsensor

1
Hej!

Köpte en kia ceed -10 som gått 1100 mil för en och en halv vecka sen.

Jag märkte ganska snart att backsensorn inte funkade och bokade verkstadstid, men igår lunch så märkte jag att det pep till när jag la i backen och därefter har backsensorn funkat.

Nån mer som varit med om detta? Det måste vara någon typ av glappkontakt...

(Bilen har drag!)

/Daniel
Annons

Re: Backsensor

2
Ja, låter som glapp eller dylikt.
På min bil, en -10 (även drag) så har backsensorn funkat sedan leverans, och man får just det där, ett pip när man lägger i backen. Är väl bilen som "berättar" att backsensor=aktiv.

Själv så fick jag min första besvikelse idag. Var och hyrde släp, men draget verkar felkopplat elmässigt.
Allt funkar förutom då man trycker på bromsen, då släcks all belysning på släpvagnen. Testade även på ett annat släp, samma problem.
Har svårt att se att det är något annat än att mekanikerna kopplat fel. Och är det så blir jag förbannad! Kollar man inte att grejerna är korrekt kopplade? Skruvar man bara dit och "tror" att allt ska funka? Och ja, bilen levererades med drag så det är aukt. KIA som monterat.

3
robo skrev:Ja, låter som glapp eller dylikt.
På min bil, en -10 (även drag) så har backsensorn funkat sedan leverans, och man får just det där, ett pip när man lägger i backen. Är väl bilen som "berättar" att backsensor=aktiv.

Själv så fick jag min första besvikelse idag. Var och hyrde släp, men draget verkar felkopplat elmässigt.
Allt funkar förutom då man trycker på bromsen, då släcks all belysning på släpvagnen. Testade även på ett annat släp, samma problem.
Har svårt att se att det är något annat än att mekanikerna kopplat fel. Och är det så blir jag förbannad! Kollar man inte att grejerna är korrekt kopplade? Skruvar man bara dit och "tror" att allt ska funka? Och ja, bilen levererades med drag så det är aukt. KIA som monterat.

Kan ju vara kondens i kontakterna eller kanske elfel i hyrsläpet med?... Hoppas på det

Mvh Stefan
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok

4
robo skrev:Själv så fick jag min första besvikelse idag. Var och hyrde släp, men draget verkar felkopplat elmässigt.
Det kan vara så att den kabeln du kopplar mellan släpet och bilen inte passar till just släpet och bilen. jag hade samma problem för något år sedan med en bil jag lånat. Kopplade in kabeln och allt fungerade utom att blinka höger. Gick in på macken och fick en annan kabel, samma problem. Bytte igen, tredje funkade perfekt.
Killen som hyrde ut släpen sa att det kan vara så ibland.
Så prova du med en annan kabel på samma släp så ska du se att det fungerar.
Svart metallic Cee'd SW CRDi Ex Komfort Business -10, avtagbart drag + m&k värmare

5
Idag när min sambo skulle åka med bilen så blev det nå knas med backsensorn.
Som hon beskrev det så hade hon skrapat lite is på bakrutan och när hon sen lade i backen så pep det till som det ska och sen kom varningssignalen för att nått va nära direkt. Så hon gick ut å kikade om de va nån katt eller dylikt. Men inget va bakom bilen. Hon torkade även bort lite smuts som satt på sensorerna. Men detta gav inget resultat. Så hon åkte en sväng och testade igen och då fungerade det som det ska.
Någon mer som upplevt samma sak?
Kia Ceéd SW 1.6 Bensin 2011 Vit

6
Tja, räkna inte med att backvarnaren kommer fungera bra i vinter!!
Räcker med lite kondens som fryser för att det ska börja spöka
Så det e garanterat inget fel!!

Samma på min när det e minusgrader å snö eller lite vatten som lagt sig för å fryst
Va lika på min V70 N
Senast redigerad av frazze den 16 nov 2011, 20:10, redigerad totalt 1 gång.
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

7
Okej. Så om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det vanligt med alla backsensorer?
Skönt att det inte är nått fel som spökar. Borde det ju inte vara då den fungerade senare.
Kia Ceéd SW 1.6 Bensin 2011 Vit

9
"Problemen" ni nämner finns garanterat hos alla bilmärken.

Min ceed sw piper till när jag lägger i backen, ungefär som att nu är backvarnarna aktiva. Sen kan det varningspipa igen ibland men det är som sagt bara vatten av ngt slag.

Är inget jag nojjar över iaf =)) Stör mig mer på att jag inte valde snäppet dyrare avtagbart dragän jag gjorde. När jag backar med släp så varnar den hela tiden för att ngt är bakom vilket är ganska störande. En 500ing extra så hade jag sluppit det =) MEEN hur ofta backar jag med släp...typ aldrig :D

10
Hmm konstigt,min varnar inte när jag backar med släp, har fast drag (Thule )
Beror kanske på vilken el kopplingsats man har ang varningsljudet
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5