Hur resonerar ni med oljebytesintervallerna, personligen känns det som att 3000 mil är väldigt glest, speciellt om det dessutom blir några kortkörningar.
Funderar på att göra "mellanbyte" själv, antar att det inte påverkar garantin, oljan ser ju ganska svart ut efter 1200 körda mil, verkstaden hävdar att det inte behövs men ......hur gör ni andra?, vad köper ni för olja
Annons
Re: Oljebyte
2Oljan på en diesel blir alltid väldigtsvart, detta i sig betyder inte att oljan är sliten. Det är nästan omöjligt att se på en olja om den är sliten. Det man kan se är om det är skum på oljan då är ett byte superakut.
3000 mil är långt och om man bara kör kortkörningar kan nog ett mellanbyte på 1500 vara motiverat. Men då är det vitkgitatt man tar en olja sm uppfyller kraven för partikelfilter, ananrs så kan det gå sönder.
3000 mil är långt och om man bara kör kortkörningar kan nog ett mellanbyte på 1500 vara motiverat. Men då är det vitkgitatt man tar en olja sm uppfyller kraven för partikelfilter, ananrs så kan det gå sönder.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
3Hej
Jag var och köpte ett oljefilter idag på mekonomen och har en fråga till er.
Jag tänkte göra ett extra oljebyte och i lådan med oljefiltret som jag köpte fick jag med två oringar och en metall bricka. Är metall brickan en packning för oljepluggen eller sitter den vid filtret någonstans?
Räcker 5l olja?
Tack på förhand
Jag tänkte göra ett extra oljebyte och i lådan med oljefiltret som jag köpte fick jag med två oringar och en metall bricka. Är metall brickan en packning för oljepluggen eller sitter den vid filtret någonstans?
Räcker 5l olja?
Tack på förhand
4dom två gummiringarna du hittade i lådan är till kåpan som omsluter själva filtret, den lilla kan du strunta i. den stora byts i regel, var försiktig så att du sätter den i rätt spår, hamnar den fel går den sönder och oljetrycket i motorn kommer skjuta ut en hel del olja där relativt fort - kladdigt!Axan skrev:Hej
Räcker 5l olja?
Tack på förhand
alu-brickan är till oljepluggen, byt den om den ser sliten ut.
enligt kia är det 5.3 liter olja i 1.4, 1.6 och 1.7-dieselmotorerna, men har hört att det är i överkant. fyll på fem liter, starta, stäng av, kolla av nivån och fyll på efter behov
5personligen byter i regel olja i min bil var 1000:e mil, men det är kanske att ta i. dock brukar jag rekommendera kunder att byta var 1500 oavsett bilmärke. kias motorer har hittills visat sig hålla väldigt bra trotts långa mil-intervaller, dock ska det tilläggas att alla kia fram till årsmodell 2013 (utom sportage diesel f.o.m 2010) hade 1 års serviceintervall, och det är sällan jag dyker på kia-bilar som går mer än 3000 mil/åretRoger Å skrev:Hur resonerar ni med oljebytesintervallerna, personligen känns det som att 3000 mil är väldigt glest, speciellt om det dessutom blir några kortkörningar.
Funderar på att göra "mellanbyte" själv, antar att det inte påverkar garantin, oljan ser ju ganska svart ut efter 1200 körda mil, verkstaden hävdar att det inte behövs men ......hur gör ni andra?, vad köper ni för olja
(nu bor jag iofs inte i sthlm eller gbg, men ändå)
6Såg inte ditt svar förrän nujohn_w skrev:dom två gummiringarna du hittade i lådan är till kåpan som omsluter själva filtret, den lilla kan du strunta i. den stora byts i regel, var försiktig så att du sätter den i rätt spår, hamnar den fel går den sönder och oljetrycket i motorn kommer skjuta ut en hel del olja där relativt fort - kladdigt!Axan skrev:Hej
Räcker 5l olja?
Tack på förhand
alu-brickan är till oljepluggen, byt den om den ser sliten ut.
enligt kia är det 5.3 liter olja i 1.4, 1.6 och 1.7-dieselmotorerna, men har hört att det är i överkant. fyll på fem liter, starta, stäng av, kolla av nivån och fyll på efter behov
Var sitter oljefiltret på Ceed, är det uppifrån eller underifrån?
7uppifrån, tar du motorskyddet, sitter i framkant av motorn.
fattningen på filterkåpan är 27mm, ska dras åt typ 25 nm, så ta inte i för mycket när du drar åt
fattningen på filterkåpan är 27mm, ska dras åt typ 25 nm, så ta inte i för mycket när du drar åt
8Då är det kanske bättre att dra åt den för hand. Tack för hjälpenjohn_w skrev:uppifrån, tar du motorskyddet, sitter i framkant av motorn.