Jag har en C'eed SW bensinare med komfortpaket, årsmodell 2013 som gått ca 1700 mil. Servad en gång utan anmärkning.
Någon gång i höstas märkte jag att växellådan på något sätt missade när jag lade i backen och motorn bara rusade när jag gav försiktig gas. Efter att ha lagt i och ur backen igen verkade allt fungera.
Nu under påskhelgen har samma fenomen upprepats flera gånger: jag lägger i back eller drive och växellådan beter sig som om den var i park eller neutral. Motorn rusar och bilen står still. Det läskiga är att det också hänt en gång under körning! När jag gasade upp under en omkörning så tappade plötsligt bilen all fart medan motorn rusade - precis som om jag plötsligt petat in neutralläget. Jag var en hårsmån från att bli påkörd bakifrån av den fullsatta buss jag försökte passera när motorn plötsligt "tog" som vanligt igen.
Jag ska ringa verkstaden i morgon. Detta är ju fullständigt livsfarligt i trafiken, förutom störande vid parkering. Någon annan som har erfarenheter av detta?
Annons
Automatlådan "tappar växeln"
2Verkar inte bra det där, ett tips: ring KIA assistans och få bilen bärgad för att du anser den trafikfarlig, samtidigt får du ju även hyrbil
kostar inte en krona för utom depositionen för hyrbilen då 
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Re: Automatlådan
3Åh?!? Det var ju en alldeles utmärkt idé!! Jag är rätt rädd att köra den faktiskt...DavidB skrev:Verkar inte bra det där, ett tips: ring KIA assistans och få bilen bärgad för att du anser den trafikfarlig, samtidigt får du ju även hyrbilkostar inte en krona för utom depositionen för hyrbilen då
Re: Automatlådan "tappar växeln"
4Statusuppdatering: bilen var inne två dygn på märkesverkstad och man har provkört och varit i kontakt med Kia - jag är uppbenbarligen ensam om att ha detta problem (eller först
). Man hittade inga märkbara fel och kan inte förklara vad som egentligen inträffat.
Får tilbaks bilen idag efter att man nollställt/programmerat om mjukvaran i växellådan för säkerhets skull.
Jag vet inte om jag borde känna mig glad eller besviken?
Får tilbaks bilen idag efter att man nollställt/programmerat om mjukvaran i växellådan för säkerhets skull.
Jag vet inte om jag borde känna mig glad eller besviken?
Re: Automatlådan "tappar växeln"
5Hoppas det löste problemet, inte kul när växeln hoppar ur vid omkörning